Primaire navigatie overslaan
skip.tertiary.navigation

RACE-DNA

RACE-DNA

Jaguar's lange en illustere autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale wagens voor altijd beïnvloed. Onze toetreding tot de Formule E zet deze traditie voort; we bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische wagens.

ONZE RACEWAGENS

ONZE RACEMIJLPALEN

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productiewagen ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

C‑TYPE

1951-1953 – LE MANS

In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart in. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-Type, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de wagen die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-Type opnieuw op Le Mans en beslaat drie plekken in de top vier.

D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

Door het slechte weer wint de D-Type in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar legt hij zelfs beslag op vijf plaatsen in de top zes. De D-Type is nog steeds een van de meest succesvolle racewagens ooit gebouwd.

XJS

1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA

In 1982 stapt de Britse coureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.

XJR-9

1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN 24 UUR VAN LE MANS

De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance wedstrijden, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supersportwagen met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

R1 tot R5

2000-2004 – FORMULE 1

Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie wagens die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.

I‑TYPE

2016 – FORMULE E

Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Panasonic Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.

VOLG ONS

Volg ons via de onderstaande links voor exclusieve toegang tot het team, de wagens en de actie.

VOLG ONS

Volg ons via de onderstaande links voor exclusieve toegang tot het team, de wagens en de actie.