COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. DE AWD-FAMILIE VAN JAGUAR

    De schitterende wegen in Wales waren de perfecte omgeving om de vijf nieuwe modellen van het all-wheel-drive gamma te testen: de XJ, XF, F-TYPE, XE en F-PACE

    • Wales is een paradijs voor automobilisten. In Snowdonia National Park is er weinig verkeer, het landschap is fantastisch en bovendien behoren de wegen hier tot de fraaiste ter wereld. De combinatie van uitdagende bochten en onvoorspelbaar weer maken dit de perfecte locatie om het all-wheel-drive-systeem (AWD) aan de tand te voelen.

      AWD is nu als optie op alle Jaguars beschikbaar en met de XE, XF, XJ, F-PACE en F-TYPE zijn zowel efficiënte 2.0 diesels als high-performance sportwagens op benzine, en alles daartussenin, vertegenwoordigd.

      All-wheel-drive is niet alleen veiliger in lastige omstandigheden, maar geeft u ongeacht de weersomstandigheden meer vertrouwen.

      De XJ limousine was het eerste model met AWD in het huidige programma van Jaguar en bleek een prettige metgezel op de lange reis van Londen naar Noord-Wales. Tijdens rustige ritten merk je niets van de wonderen die AWD verricht. En dat is ook precies de bedoeling. De technici van Jaguar wilden de sportiviteit van achterwielaandrijving (RWD) combineren met de extra veiligheid die AWD biedt. Daarom worden tijdens normaal rijden voornamelijk de achterwielen aangedreven. Alleen op bochtige en kronkelende wegen, of als u iets pittiger accelereert op een weg met minder grip, zal het systeem op subtiele wijze een deel van het vermogen naar voren verplaatsen. Daardoor treedt er ook onder zeer ongunstige omstandigheden geen wielslip op, en bent u altijd beheerst onderweg. Dit maakt een grote luxewagen als de XJ nog verfijnder.

      Jaguar's compacte sportberline, de XE, was het eerste model met Jaguar's lichtgewicht aluminium architectuur en zowel de diesel- als de benzinemodellen zijn nu verkrijgbaar met AWD (afhankelijk van de markt). Net als bij de XJ is het AWD-systeem van de XE volledig variabel, maar bij de XE gaat in normale omstandigheden 90% van het vermogen naar de achterwielen. Intelligent Driveline Dynamics (IDD) verdeelt continu het koppel tussen beide assen.

      IDD werd ontwikkeld om het sportieve karakter van de F-TYPE AWD te behouden. Het systeem coördineert naadloos de reacties van de motor, transmissie, traction control en stability control. Vanuit stilstand kan het systeem in slechts 165 milliseconden overschakelen van RWD naar AWD. Tijdens het rijden is hiervoor zelfs niet meer dan 100 milliseconden nodig. Het systeem reageert niet alleen op slippen, maar anticipeert er ook op. Dat is mogelijk dankzij sensoren die de gas- en stuurinput meten.

    • Als slippen onvermijdelijk is, stuurt het systeem preventief meer dan 90% van het motorkoppel van de achterwielen naar de voorwielen, voor optimale grip.

      “AWD GRIJPT ZICHT VAST AAN HET ASFALT OF U NU UIT STILSTAND WEGRIJDT OF OVER EEN AFGELEGEN WEG DENDERT.”

      Door deze sterke combinatie gaat de befaamde wendbaarheid van de XE hand in hand met een extra portie evenwichtigheid. Zo wordt het vermogen moeiteloos benut, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.

      De XF borduurt voort op de XE-formule met hetzelfde AWD-systeem en biedt een even plezierige rijervaring, met nog meer ruimte en luxe. De krachtige en efficiënte 2.0 dieselmotor levert 180 pk en zorgt ook vanuit lage toerentallen voor een vlotte acceleratie.

      Wederom bent u zich amper bewust van de werking van het AWD-systeem, maar toch voelt u dat u het gaspedaal in bochten eerder en dieper kunt intrappen. Dat zorgt niet alleen voor meer veiligheid in lastige omstandigheden, maar geeft u ongeacht de weersomstandigheden meer vertrouwen. Net als bij de XE gaat bij de XF onder normale omstandigheden 90% van het vermogen naar de achterwielen. Het IDD-systeem van Jaguar heeft echter één voorziening die de concurrentie niet kan evenaren: het systeem detecteert wanneer u op het punt staat grip te verliezen en zorgt dan dat er meer vermogen naar de voorwielen gaat. Dat is bijzonder aangenaam op wegen met veel haarspeldbochten. Ook verhoogt dit bij de meeste modellen de acceleratiesnelheid vanuit stilstand tot 100 km/h en maakt het invoegen op een drukke weg veiliger, omdat alle vier de banden het vermogen aan het wegdek kwijt kunnen.

      Jaguar's nieuwste aanwinst, de F-PACE, is de allereerste SUV van het merk. Het model is echter gebouwd rond dezelfde aluminium bouwstenen en hetzelfde AWD-systeem als de XE en de XF, en zowel het opvallende ontwerp als het rijgedrag zijn puur Jaguar.

      Ondanks het uitstekende zicht op de weg voor u, zit u relatief laag in de cockpit. Het stuurwiel van de F-PACE is compact en ligt aangenaam in de hand. De voorwielen laten zich met dezelfde precisie als bij een sportwagen door de bochten dirigeren, en de besturing is alert en aangenaam gebalanceerd. Ondertussen combineert de wielophanging een uitstekende wegligging met een hoogstaand comfort. De ruimte achteraan is geweldig en de toonaangevende bagageruimte is flexibel en eenvoudig te bereiken via de grote achterklep.

    • AWD is verkrijgbaar voor de F-PACE met vier- en zescilindermotoren en was van bij het begin aanwezig op ons model. Het RWD-gevoel blijft behouden, maar als u door een lange, doordraaier accelereert, verplaatst het vermogen zich naadloos naar de voorwielen, zodat de F-PACE de bocht met speels gemak rondt. Dit is een snelle, veilige en ontzettend prettige manier op over deze uitdagende wegen in het prachtige Wales te rijden.

      Het all-wheel-drive-systeem van de XE is volledig variabel, maar in normale omstandigheden gaat 90% van het vermogen naar de achterwielen.

      Met de F-PACE kunt u ook off-road-rijden, maar het is belangrijk een onderscheid te maken tussen AWD en vierwielaandrijving (4WD). Doorgaans zijn alleen serieuze terreinwagens van 4WD voorzien. Daarbij wordt al het vermogen evenredig over de vier wielen verdeeld, bovendien kan de bestuurder zeer lage overbrengingsverhoudingen selecteren.

      AWD is verfijnd en complex, en verplaatst het vermogen actief van voor naar achter in slechts milliseconden. Het aanpassingsvermogen van het systeem is vooral geschikt voor de hogere snelheden die gewonewagens op de weg halen. Met zijn grotere bodemvrijheid, AWD en Adaptive Surface Response (systeem dat automatisch de aandrijflijn aanpast aan de omstandigheden) kan de F-PACE de meeste situaties gemakkelijk aan.

      Als u off-road gaat, zakken de banden even weg in de zachte ondergrond om daarna snel grip te vinden. De F-PACE gaat moeiteloos door de diepe groeven en over het gevallen gesteente van de bovenliggende heuvel, en rijdt stoïcijns over terrein waar andere wagens voor zouden terugdeinzen. Boven op de heuvel voelt u zich als een onverschrokken ontdekkingsreiziger die uitkijkt over een verbluffende weg die zich uitstrekt tot aan de horizon en als een schoenveter door het landschap meandert. Een weg die lijkt te zijn gemaakt voor het sportiefste model van Jaguar: de F-TYPE.

      De F-TYPE R Coupé V8 is een supercharged tweezitter met 550 pk. De R-Coupé is met RWD al zeer rap, maar met AWD is hij helemaal ongelooflijk snel en vliegt hij van 0 tot 100 km/h in slechts 3,9 seconden. Ondanks deze overweldigende prestaties kom je snel in je ritme. De rijpositie is laag en sportief, en de respons van de motor, de transmissie, het stuur en de keramische remmen is zeer direct. Het geluid dat uit de vier uitlaatpijpen komt, is hemels: zacht geronk bij lage toerentallen en bulderend gegrom en geknal als het gaspedaal flink wordt aangesproken.

      Dit creëert een gevoel van verbondenheid tussen de wagen en de bestuurder, dat alleen nog maar groter wordt als de wielen zich dankzij het AWD-systeem met maximale grip in het asfalt vastklauwen. Of u nu uit stilstand wegrijdt of over een afgelegen weg dendert. De F-TYPE R AWD lijkt de ultieme wagen te zijn voor deze epische wegen. Maar toch heeft Jaguar er nog een schepje bovenop gedaan met de verbluffende nieuwe AWD F-TYPE SVR: de snelste en krachtigste versie tot nu toe.

    • De F-TYPE SVR, de snelste en krachtigste in serie geproduceerde Jaguar ooit, is de ultieme belichaming van Jaguar's AWD-technologie. Vanuit de op maat gemaakte sportzetels zijn de verschillen in het interieur van de SVR niet te missen: het leder in Jet Black met uniek Lozenge Quilt-patroon en contrasterende stiknaden en de Suedecloth-bekleding van het instrumentenpaneel en de middenconsole. Met een druk op de startknop brengt u de 575 pk sterke V8 tot leven, wat hij laat merken met een heftige brul via de uitlaat van Inconel en titanium. Die installatie is overigens een ongelooflijke 16 kg lichter dan een standaarduitlaatsysteem en klinkt alsof het er binnenin onweert. Uw hart gaat al sneller kloppen nog voordat u bent weggereden.

      De snelste in serie geproduceerde Jaguar ooit, de F-TYPE SVR, rijdt heel toepasselijk voorop in deze multitest, maar de XE, XF, F-PACE en XJ volgen hem op de hielen.

      Dit alles is het werk van Special Vehicle Operations (SVO), Jaguar Land Rover’s in-house-divisie die de taak heeft het allerbeste nóg iets beter te maken. SVO heeft de F-TYPE R als startpunt genomen en de F-TYPE SVR nog sneller, lichter en opwindender gemaakt. Ook visueel springt de nieuwe SVR er nog meer uit. Het resultaat is een supercar voor alle weersomstandigheden die voor bewonderende blikken zorgt, in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/h accelereert en een topsnelheid van 320 km/h haalt (313 km/h voor de Convertible).

      Er zijn ook opvallende designwijzingen aangebracht, zoals de nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, markante louvres in de motorkap, een gewijzigde koolstofvezel achterspoiler en uniek ontworpen 20-inch gesmede lichtmetalen velgen. Niets daarvan is overbodig: de grotere luchtinlaten verbeteren de koeling en de uitklapbare spoiler wordt gecombineerd met een op racewagens gebaseerde, vlakke wagenbodem en een diffusor om de aerodynamische prestaties te verbeteren. De nieuwe lichtmetalen velgen zijn 13,8 kg lichter en voorzien van op maat gemaakte banden die 10 mm breder zijn dan die van de F-TYPE R, voor nog meer grip en respons.

      De supercharged V8-motor heeft 25 pk meer en de continu variabele wielophanging is stijver, voor nog meer controle. De achttraps automatische transmissie is nog nauwkeuriger dan voorheen. De Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-software van het AWD-systeem is opnieuw ontworpen voor een nog dynamischer rijervaring.

      Zet de Quickshift-keuzehendel in Drive en ga de weg op. U zult merken dat de wielophanging van de SVR rijgenot combineert met meer controle; het stuurwiel van de SVR voelt steviger aan, waardoor u meer in contact staat met het wegdek.

    • Voer de snelheid op en stuur de SVR door een aantal bochten, en u zult de extra grip van de bredere banden ervaren. De sportwagen lijkt aan de weg vast te kleven en het vertrouwen neemt snel toe. Als u accelereert, bijt de SVR zich vast in het asfalt en wordt al het vermogen overgebracht op het wegdek. De duw in uw rug doet denken aan achterwielaandrijving, maar de enorme acceleratie verraadt magie van AWD. U kunt het extra vermogen van de V8-motor voelen als u de bochten uit komt. Als u de op maat gemaakte aluminium schakelpaddle bedient, schakelt de transmissie razendsnel op. Het knetterende en bulderende geluid dat de V8 daarbij ten beste geeft, tovert gegarandeerd een brede grijns op uw gezicht.

      De F-TYPE SVR met AWD-aandrijving is zo wendbaar dat hij zich met het grootste gemak en in alle omstandigheden een weg baant op het bochtig parcours in Wales.

      De F-TYPE SVR heeft belangrijke uiterlijke kenmerken, zoals de vernieuwde koolstofvezel achterspoiler, speciale 20-inch gesmede lichtmetalen velgen en dat cruciale SVR-logo. De SVR is de meest prestatiegerichte F-TYPE tot nu toe, maar dat gaat niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Kleppen in de uitlaat verlagen het geluidsniveau tijdens rustig rijden en de 14-voudig elektrisch verstelbare zetels verwennen bestuurder en passagier. Het InControl-infotainmentsysteem met touchscreen is compatibel met draagbare technologie als de Apple Watch. Het AWD-systeem staat altijd voor u klaar, ongeacht de omstandigheden, ongeacht uw rijstijl.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de AWD-modellen van Jaguar zijn in l/100 km: Binnen de bebouwde kom 16,2 – 5,5, buiten de bebouwde kom 8,5 – 4,5, gecombineerd 11,3 – 4,7. CO2-uitstoot – g/km: 269 – 123.

      De AWD- en SVR-fotoshoot werd uitgevoerd onder nauwkeurig gecontroleerde omstandigheden met ervaren bestuurders. Niet zelf proberen. Houd u altijd aan de ter plaatse geldende maximumsnelheden.

      De beschikbaarheid van AWD, al dan niet tegen meerprijs, verschilt per markt. Uw Jaguar dealer geeft u graag meer informatie.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.