COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. F-PACE – DE LUXE PERFORMANCE-SUV

    Jaguar slaat een nieuwe weg in met een praktische en stijlvolle SUV. De designers en technici achter de F-PACE vertellen over hun inspiratiebronnen

    • Jaguar wilde zijn productaanbod uitbreiden, maar had al een brede collectie superieure berlines. Daarom lag het voor de hand een luxe performance-SUV te introduceren.

      ‘De wereld is veranderd’, zegt Wayne Burgess, directeur van de ontwerpstudio bij Jaguar. ‘Al houd ik nog zo van sedans, ik heb altijd opengestaan voor het idee van een sportievere Jaguar met meer gebruiksmogelijkheden. Ik ben nu, met een vrouw en twee zoons, tweelingen, toe aan een auto zoals de F‑PACE, omdat het een gezinsauto is waarmee je letterlijk alle kanten op kunt.’

      Het onderstel heeft dezelfde genen als onze sportauto's en deelt veel technologie met de F‑TYPE, geen wonder dus dat de F‑PACE vlotte reacties, precisie en een dynamische rijervaring biedt.

      In 2013 oogstte de conceptcar C-X17 veel lof tijdens zijn introductie op het internationale autosalon in Frankfurt. Uit de voorkant en de elegante carrosserie spreekt een onmiskenbare verwantschap met de XF, maar de F‑PACE is gericht op andere toepassingen en een ander marktsegment. De essentie daarvan is bewaard gebleven in de productieversie van de F‑PACE.

      De F‑PACE had geen voorganger, wat voor het designteam van Jaguar verfrissend was. ‘Ik heb er met veel plezier aan gewerkt omdat we het nieuwe ontwerp niet steeds hoefden te vergelijken met klassiekers zoals de E-Type of XJ,’ zegt Burgess. ‘Dat werkte bevrijdend.’

      Omdat er geen Jaguars waren die als voorbeeld konden dienen, bestudeerde Adam Hatton, hoofd Carrosserieontwerp, de F‑TYPE om inspiratie op te doen.

      ‘De lijnen van de voorspatborden en achterpartij, de strakke plaatdelen, de kenmerkende smalle achterlichten en de strakke achterkant, kortom alle vormen leiden naar de Jaguar leaper en maken de auto visueel veel lichter. De motorkap van de F‑PACE ligt vlakker, maar de auto heeft net als de XE en XF luchtinlaten aan de zijkant, evenals de kenmerkende 'speerlijnen'. De opdracht die we onszelf hebben gesteld was simpel: maak de fraaiste, sportiefste, meest praktische auto op aarde.’

      Hoewel bepaalde details van de F‑PACE hetzelfde zijn als bij andere Jaguars, zijn de proporties heel anders. Zo is de F‑PACE boven de achterste zijruiten vrij smal en toegeknepen, maar boven de achterwielen juist breed en gespierd.

      ‘De F‑PACE heeft aan de achterkant een grote overhang, waardoor de auto er vergeleken met de meeste concurrenten meteen uitspringt. Dat konden we doen doordat de voorkant juist bijzonder weinig overhang heeft. Ons engineeringteam heeft hard gewerkt om dat zo te krijgen. Als je de concurrenten naast die van ons parkeert, zien ze er ineens niet meer zo goed uit,’ zegt Burgess.

      Het was niet eenvoudig de auto productierijp te maken, geeft David Hoadley, projectleider Body Structures, toe: ‘Het plaatwerk boven de achterste wielkasten is essentieel voor de F‑PACE en vormde een enorme uitdaging. We wilden geen halfslachtige oplossingen en hebben de grenzen van het mogelijke opgezocht en verlegd.’

      De achteroverhang van de F‑PACE is weliswaar korter dan bij de Audi Q7, maar langer dan bij de Porsche Macan en biedt zo naast esthetisch onderscheid ook extra ruimte voor benen en bagage. Met een kofferbak van 650 liter*** inhoud en 1255 mm breedte (1048 mm tussen de wielkasten) geeft de auto de concurrentie het nakijken.

    • Als de achterstoelen worden neergeklapt, is het volume onvoorstelbaar,’ aldus Burgess. ‘Maar zelfs als de stoelen rechtop staan, is de laadruimte nog fors.’

      "DE STUURERVARING VAN DE F‑PACE BEHOORT TOT DE BESTE IN DEZE KLASSE.’"

      PETER DAVIS Technisch manager Vehicle Dynamics

      In de Portfolio‑uitvoering hebben de stoelen ‘geribbelde’ bekleding, een moderne verwijzing naar de stoelen in klassieke Jaguars uit de jaren 60 en 70. De hoge Sports Command Driving Position van de F‑PACE geeft de bestuurder het vertrouwen van goed zicht rondom.

      De F‑PACE is niet alleen luxe, maar ook praktisch. De auto is standaard uitgerust met tal van innovatieve veiligheidssystemen, zoals Autonomous Emergency Braking, Reverse Traffic Detection met Blind Spot Monitor en Driver Condition Monitoring met Lane Keep Assist.

      Een andere nieuwe voorziening van de F‑PACE is de Activity Key, een stevige rubberen polsband met ingebouwde transponder. Daarmee kan de auto worden vergrendeld en ontgrendeld, zodat de sleutels veilig in de auto kunnen achterblijven. ‘De polsband is bestand tegen water, hitte en schokken', verklaart Paul Morris, elektronica- en software-expert bij Jaguar. ‘De zender-ontvanger zit in de achterklep bij de J van Jaguar en gebruikt dezelfde frequenties als onze sleutels. Als de gebruiker de band ervoor houdt, worden sleutels die in de auto achterblijven gedeactiveerd, zodat een eventuele inbreker de auto er niet mee kan starten.’

      ‘De stuurervaring van de F‑PACE behoort tot de beste in deze klasse dankzij de manier waarop we het systeem hier bij Jaguar afstellen’, zegt Peter Davis, technisch manager Vehicle Dynamics. ‘Je merkt gewoon niet dat je in een SUV rijdt. De vooras is afgeleid van die van de F‑TYPE. Verder heeft de auto een starre achteras en zeer geavanceerde banden.’

      Afhankelijk van de regio kan worden gekozen uit een breed motorengamma*, waaronder een viercilinder 180 pk Ingenium i4 diesel, een 3.0 liter diesel met 300 pk en een 3.0 V6-benzinemotor met 340 of 380 pk in combinatie met verschillende handmatig en automatisch geschakelde transmissies, achterwielaandrijving of AWD. De zuinigste versie heeft een bescheiden CO2-emissie van 129 g/km en een brandstofverbruik van slechts 4,9 l/100 km**.

      Met de F‑PACE en zijn superlichte, voor 80 procent uit aluminium vervaardigde carrosserie, zijn ongeëvenaarde rijdynamiek en zijn minimale verbruik en emissie, slaat Jaguar een nieuwe weg in. Alex Hall, specialist op het gebied van aandrijflijnen, concludeert: ‘We hebben een Jaguar gemaakt die anders is dan alle andere.’

      *De beschikbaarheid van deze voorzieningen, al dan niet tegen meerprijs, verschilt per markt. Uw Jaguar dealer geeft u graag meer informatie.

      **De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik afwijken van het verbruik tijdens fabrieksmetingen.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de F‑PACE zijn in l/100 km : Binnen de bebouwde kom 5,7 – 12,2 . Buiten de bebouwde kom 4,5 – 7,1 . Gecombineerd 4,9 – 8,9 . CO2-emissie – g/km: 129 – 209.

      *** Wanneer de auto is uitgerust met het Jaguar Tyre Repair System.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.