COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. ONTMOET DE EXPERTS

    Diep verscholen in het Engineering-centrum in het Britse Gaydon houden honderden technici zich bezig met het perfectioneren van toekomstige generaties Jaguars. We maken kennis met zeven van deze net zo diverse als briljante specialisten in vakgebieden variërend van virtual reality tot zelflerende wagens en akoestiek

    • Orla Murphy (25)
      Beroep: Audiokalibratietechnicus
      Opleiding: Ingenieurstitel Elektrotechniek
      Vrije tijd: Vioolspelen in het Birmingham Philharmonic Orchestra en camogie spelen in een team van 15 (vergelijkbaar met de Ierse sport hurling)

      Orla Murphy is musicus, heeft elektrotechniek gestudeerd en zet haar talenten in om de geluidservaring in auto-interieurs te verbeteren.

      Ik houd me bezig met de geluidsperceptie in de auto. Als lid van een orkest luister je naar allerlei frequenties, van de lage tonen van tuba's tot de hoge van piccolo's, dus mijn oren weten waar ze op moeten letten. Onlangs schreef ik een wetenschappelijk artikel over 3D-surroundgeluid, een interessant onderwerp om aan te werken. Maar zonale audio, verschillende luisterzones creëren met behulp van antigeluid, is pas echt de Heilige Graal. We kunnen nu al geluid opheffen in bepaalde delen van het interieur, maar het scenario waar we naartoe werken, is dat iemand achter in de auto kan telefoneren zonder last te hebben van muziek voorin, of dat de voorpassagier naar rock luistert terwijl de achterpassagier ongestoord klassieke muziek streamt. Maar het gaat niet alleen om muziek. We moeten ook rekening houden met spraak, signalen van parkeersensoren en alle andere geluiden in de auto.

      Brian Waterfield (49)
      Beroep: Hoofdengineer Virtual reality
      Opleiding: Master virtual reality en gametechnologie
      Vrije tijd: ‘Ik deed aan rugby, maar steeds met een blauw oog op je werk komen, viel niet zo goed. Nu houd ik het bij fitness en TED Talks.’

      Brian Waterfield leidt het virtual reality-team in 'de grot' om de auto's in 2D en 3D te visualiseren en zelfs tijd en ruimte te tarten.

      Onze virtual reality-grot was de grootste ter wereld toen deze werd gebouwd. Ze heeft drie wanden en een plafond. De beelden worden er van achter af op geprojecteerd in een resolutie die vier keer zo hoog is als HD. Meestal zetten we er een dummy-interieur in en visualiseren we de rest van de auto eromheen. Het is allemaal op ware grootte als je de virtual reality-bril op hebt. Oorspronkelijk was de grot bedoeld voor de teams die zich bezighouden met interieurpakketten en ruimtegebruik. Maar al snel werd duidelijk dat steeds meer JLR-afdelingen er gebruik van wilden maken, en zodoende hebben we een 2D/3D-projectiewand gebouwd die is gekoppeld aan de grot. In de grot past maar een beperkt aantal mensen, maar de projectiewand ligt in een klein theater met 52 zitplaatsen, van waaraf je kunt meebeleven wat er in de grot gebeurt. Bij een fysieke autotest moet je rekening houden met allerlei factoren, bijvoorbeeld met het weer bij tests op ijs of in het terrein, maar in de virtuele wereld niet. Naarmate we betere simulatiemethoden ontwikkelen, krijgen we bij alle weersomstandigheden meer greep op tijd en ruimte.

      Lee Skrypchuk (35)
      Beroep: Human Machine Interface-specialist
      Opleiding: Elektronica en IT, technologie voor weergavesystemen en bezig te promoveren in Interfacesystemen voor auto's  Vrije tijd: ‘Ik deed aan rugby, maar steeds met een blauw oog op je werk komen, viel niet zo goed. Nu houd ik het bij fitness en TED Talks.’
      Vrije tijd: Twee kinderen grootbrengen en supporter zijn van de voetbalclub Nottingham Forest
      Bijzonderheid Lee’s achternaam had oorspronkelijk slechts één klinker, maar door zijn Oekraïense grootvader werd er eentje aan toegevoegd om de uitspraak voor andere Europeanen te vergemakkelijken

      De introductie van de iPhone in 2007 betekende een grote verandering in de menselijke interactie met beeldschermen. Wij wilden iets wat net zo intuïtief en begeerlijk was en waar je tegelijk een auto meer kon bedienen. Mijn onderzoeksgroep houdt zich bezig met allerlei utopische producten die vaak nooit het productiestadium halen, maar ondertussen zijn we wel met 25 mensen. In 2007 waren dat er maar vier. We werken nu aan ‘contactloos aanraken’ met een capacitief scherm dat je vingers al op 15-20 cm afstand detecteert, zodat je bijvoorbeeld naar het scherm kunt zwaaien om het schuifdak open of dicht te doen. Dat gebeurt met de sensor die ik hier vasthoud. Deze kan binnen drie jaar in productie gaan. We proberen onze systemen zo te ontwerpen dat ze beter inspelen op de mens, zodat je snel naar een andere taak kunt schakelen. We krijgen een rijopleiding, maar hoe je al die andere dingen erbij moet doen, dat leert niemand je. Piloten doen niet anders, maar voor veel automobilisten is het lastig.

      Kris Kobylinski (30)
      Beroep: Manager Toepassing technologisch onderzoek, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Master informatica
      Vrije tijd: Tijd doorbrengen met mijn gezin, voetballen, snowboarden, surfen en elektrische gitaar leren spelen
      Inspiratiebron: Nikola Tesla en Albert Einstein ‘vanwege hun briljante geest en hun schitterende uitvindingen’

      Ik geef leiding aan een team van experts in kunstmatige intelligentie, big data en ergonomie, dat nog niet bestaande technologieën ontwikkelt. Ons doel is de eerste echt intelligente auto te ontwikkelen die elke bestuurder herkent, die zijn of haar voorkeuren leert en vervolgens opties aanbiedt op basis van voorspellingen. Mijn advies voor aankomende engineers die dit soort werk ambiëren, is: ontwikkel een passie voor auto's als je die nog niet hebt, grijp elke kans aan om praktische ervaring op te doen en studeer wiskunde, natuurkunde en informatietechnologie ... en werk hard!

    • Dr Thomas Popham (33)
      Beroep: Technicus, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Werktuigbouwkunde, gepromoveerd in de informatica
      Vrije tijd: Skiën en andere buitenactiviteiten

      "Kunstmatige intelligentie in auto's betekent een grote stap voorwaarts, zeker nu auto's steeds meer met elkaar en met de cloud communiceren."

      Dr Thomas Popham Technicus, betrokken bij het project Zelflerende auto

      We onderzoeken technieken waarmee machines voorkeuren van bestuurders kunnen aanleren. Dit onderwerp is zo interessant omdat het heel veel kanten heeft. We werken met elektrotechnici, werktuigbouwkundigen, informatici, projectmanagers, psychologen en andere experts samen. Een degelijke opleiding is natuurlijk belangrijk, maar communicatie, teamwork en doorzettingsvermogen zijn net zo onmisbaar. Kunstmatige intelligentie in auto's betekent een grote stap voorwaarts, zeker nu auto's steeds meer met elkaar en met de cloud communiceren. Autofabrikanten boeken veel vooruitgang op het gebied van de CO2-emissie, maar ik juich pas echt als het probleem is opgelost.

      Linh Nguyen Slater (29)
      Beroep: HMI (Human Machine Interface)-expert, betrokken bij het project Zelflerende auto
      Opleiding: Master natuurkunde
      Vrije tijd: Koken en eten. ‘Mijn vrienden noemen me de IJzeren chef-kok of de Vietnamese Martha Stewart’

      Ik werk mee aan het ontwerp van de interfaces voor kunstmatige intelligentie in de zelflerende auto. Engineers ontwikkelen wat er achter het scherm gebeurt, ik richt me op de voorkant, op wat de gebruikers te zien krijgen. Ik voer gebruikersonderzoeken uit om te zien of de interfaces die we ontwerpen veilig, praktisch en prettig zijn. Tijdens mijn studie geneeskunde ontdekte ik toevallig de ergonomie, ook wel 'human factors design', 'HMI' of 'gebruikerservaring' genoemd. Dit vakgebied is een combinatie van mensen, techniek en ontwerp – ideaal voor een onconventionele wetenschapper die van mensen houdt. Ik kan niet wachten tot de eerste zelflerende auto de weg op gaat, binnen een jaar of zes. Het zal de eerste zelflerende auto zijn, en vandaar is het maar een kleine stap naar de zelfrijdende auto.

      John Pepperell (49)
      Beroep: Senior manager Business- en productplanning
      Opleiding: Werktuigbouwkunde
      Vrije tijd: Halve marathons lopen, motorrijden en vier kinderen grootbrengen

      In mijn schooltijd voetbalde ik niet met de rest mee, maar hing ik rond bij jongens die oude auto's opknapten, zoals de Humber Sceptre, de Vauxhall Viva en de Hillman Avenger. De basisonderdelen van motoren zijn de afgelopen 100 jaar hetzelfde gebleven, maar de techniek eromheen is veranderd. Veel van wat ik momenteel doe, houdt verband met de elektronische regeling van de motor. Om die onder alle omstandigheden goed te laten draaien, moeten de timing en de brandstoftoevoer steeds worden aangepast, en daarvoor heb je allerlei sensoren en actuators nodig. Over 15 jaar zullen er denk ik nog wel conventionele motoren zijn, maar tegen die tijd worden ook hybride auto's als 'conventioneel' beschouwd en is misschien de brandstofcel al in opkomst.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.