COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. ONTMOET DE BERLINEFAMILIE VAN JAGUAR

    Jaguar presenteert drie nauw verwante berlines die aan alle eisen beantwoorden

    • Er zijn nu drie duidelijk verschillende Jaguars in drie even uiteenlopende marktsegmenten; van de compacte XE en de ruime XF tot de nog luxueuzere, maar nog altijd slank gelijnde XJ. Ondanks de verschillen is hun verwantschap duidelijk: ze hebben allemaal het essentiële Jaguar-DNA.

      De kleinste van het drietal is de compacte, zakelijke XE, de middelste is de XF en de grootste en langste is de XJ, het toppunt van luxe. Alle drie hebben ze een schouderlijn die laag voor het voorwiel begint, dan met een sierlijke boog de wielkast rondt en vandaar vloeiend doorgaat over de volle lengte van de auto.

      ‘JE KUNT HET ENE MOMENT RUSTIG TOEREN EN HET VOLGENDE MOMENT DE STENEN UIT DE STRAAT TREKKEN. DIE GEWELDIGE DUALITEIT IS DE OVEREENKOMST TUSSEN DEZE DRIE AUTO'S.’

      Bij de XE loopt die lijn naar achteren toe op, en die oplopende lijn wordt nog eens benadrukt door de lage grille. De auto ziet eruit alsof hij zo kan wegspringen, net als de viervoeter waaraan het merk zijn naam ontleent.

      Bij de XF loopt de schouderlijn bij de achterklep vrij sterk omhoog, een hint naar zijn sportieve karakter. De overhang is zowel voor als achter korter dan voorheen, desondanks is de binnenruimte toegenomen, vooral achterin. Dankzij de lichtgewicht aluminium constructie is de auto bovendien maar liefst 190 kg lichter dan zijn voorganger.

      De Jaguar grille in zijn huidige vorm was voor het eerst te zien bij de in 2007 geïntroduceerde XF, en met de nieuwe XJ bevestigde de fabrikant zijn vertrouwen in dit gedurfde ontwerp. Met de huidige interpretatie benadrukt de fabrikant dit eens en temeer. Van dichterbij valt op dat de XJ is uitgerust met de modernste lichttechnologie, met kubusachtige vormen en markante accenten. De XF heeft koplampen die dankzij de 'blades' doen denken aan facetten van geslepen edelstenen; hiermee onderscheidt hij zich van de XE.

      De XJ was de eerste moderne Jaguar met een ‘Riva Hoop’. Dit is de sierlijke boog die naadloos over de volle breedte van het dashboard loopt, zodat er een soort cockpitgevoel ontstaat. Dat wekt op zijn beurt weer associaties met de klassieke speedboot waaraan de 'Riva Hoop' zijn naam dankt.

      Het is een krachtig designstatement waarmee het interieur van de XJ zich van de concurrentie onderscheidt, en het roept associaties op met vriendelijke, gedistingeerde Engelse clubs.

    • Ook de XE heeft een ‘Riva Hoop’, maar dan als onderdeel van een sportieve cockpit (zie hierboven). Het interieur van de XF vertoont een subtiele balans tussen dat van de andere twee modellen, met verbluffend veel ruimte achterin. Hier kunnen zelfs mensen van 1,90 meter of langer riant zitten.

      ‘ALLE DRIE HEBBEN ZE EEN SCHOUDERLIJN DIE LAAG VÓÓR HET VOORWIEL BEGINT, DAN MET EEN SIERLIJKE BOOG DE WIELKAST RONDT EN VANDAAR VLOEIEND DOORGAAT OVER DE VOLLE LENGTE VAN DE AUTO.’

      De bestuurder kan zich nestelen te midden van de hoge transmissietunnel, de ‘Riva Hoop’ en het brede, verfrissend gestileerde dashboard. Prominent in beeld is het InControl Touch Pro-infotainmentsysteem met 10,2 inch touchscreen, dat vlot reageert op swipen, pinchen en tikken – net als bij de modernste smartphones. Deze technologie vinden we eveneens in de XJ, terwijl de XE is uitgerust met de bijna net zo fantastische InControl Touch-versie, of optioneel met de InControl Touch Pro.

      De XF is beschikbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, waaronder de 2.0 Ingenium-diesel met 163 of 180 pk, in combinatie met een soepel schakelende handmatige 6-versnellingsbak of een 8-traps automaat.

      Het mag duidelijk zijn dat er onderin ruim voldoende koppel is, wat opmerkelijk is als u bedenkt dat de auto tot wel 100 km op 4 liter rijdt en slechts 104 gram CO2 per km* uitstoot. De XF rijdt met de kracht en precisie die je verwacht van het merk Jaguar.

      De benzineversie van de XE S heeft echter nog meer pit. De Supercharged 3.0 V6 schiet er bulderend vandoor en zet serieuze prestaties neer: van 0 tot 100 km/h in slechts 5,1 seconden. De double-wishbone-voorwielophanging geeft de concurrentie het nakijken en resulteert in een zeer dynamisch en wendbaar rijgedrag.

      Dat de XE en XF op dit punt indruk zouden maken was te verwachten, maar de wijze waarop de XJ de bestuurder omhelst en hem smeekt om te rijden, is echt een verassing. De 3.0 V6-turbodiesel, die nu 300 pk heeft, geeft je na het ronden van bochten schijnbaar moeiteloos een enorme duw in de rug. Daarbij doet de lichte, precieze besturing eerder denken aan een sportwagen dan aan een grote berline.

      Daardoor kun je het ene moment rustig toeren en het volgende moment de stenen uit de straat trekken. Die geweldige dualiteit is de overeenkomst tussen deze drie auto's. Net als broers zien ze er anders uit en hebben ze een eigen persoonlijkheid, maar ze zijn overduidelijk aan elkaar verwant.

      *De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik afwijken van het verbruik tijdens fabrieksmetingen.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de berlines van Jaguar zijn in l/100 km : Binnen de bebouwde kom 4,4 – 16,2, Buiten de bebouwde kom 3,4 – 8,2, Gecombineerd 3,8 – 11,1. CO2-emissie – g/km: 99 – 264.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.