COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

  1. DE EVOLUTIE VAN DE XF

    Het design van de Jaguar XF is langzaam geëvolueerd, maar de techniek en prestaties zijn ronduit revolutionair. Designers Ian Callum en Adam Hatton leggen uit hoe deze legendarische berline van Jaguar is geperfectioneerd

    • Wanneer u de Jaguar XF van achter nadert en uw hand over de carrosserie naar de greep van het bestuurdersportier laat glijden, herkent u in de ronding die aan de motorkap ontspringt wellicht de geest van de allereerste sportberline, de Jaguar Mk II uit de jaren 60. Wie deze legende kent, zal zich misschien even verbazen over deze vertrouwde welving bij een moderne auto als de XF. De XF is een hypermodern ontwerp, een auto waarvan de fysieke verschijning, net als de prestaties en de technologie, naar de toekomst verwijst.

      Het vakmanschap van director of design Ian Callum en zijn team is echter zo groot, dat ze deze subtiele verwijzingen in de XF kunnen verwerken zonder concessies te doen aan zijn moderniteit. En ze hebben er plezier in. Het resultaat is een auto die, zoals elk goed ontwerp, op het eerste gezicht bevalt en die na verloop van tijd steeds meer bijzondere details prijsgeeft.

      De XF combineert de perfecte uitstraling en proporties met intelligente, subtiele details.

      De oorspronkelijke XF had zich al tot zo'n legendarische Jaguar ontwikkeld. ‘We hebben dan ook bewust gekozen voor evolutie’, vertelt Callum. ‘Met de eerste XF begon de transformatie van ons merk en gelukkig sloeg onze nieuwe designtaal aan bij het publiek’, zegt Adam Hatton, die door Callum is belast met het exterieur van de XF. Hij werkte ook mee aan de eerste XF. ‘Het kenmerk van een goed ontworpen auto is dat hij er, tegen de tijd dat hij vervangen wordt, nog altijd goed uitziet en goed verkoopt. Er was dus geen reden voor revolutionaire veranderingen aan de XF. We wilden liever voortbouwen op alles wat deze auto zo goed maakt.’

      Natuurlijk is er sinds de introductie van de XF in 2007 veel veranderd. De compactere, sportieve XE berline kwam op de markt, waardoor de grotere XF volwassener kon worden. Jaguars enorme investeringen in technologie hebben geresulteerd in een lichtgewicht aluminium constructie, geavanceerde viercilinder Ingenium-motoren uit Jaguars eigen motorenfabriek en diverse op bestuurders gerichte technieken: van het ongeëvenaarde InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, met nog meer connectiviteit, tot de All Surface Progress Control, om gemakkelijk te kunnen optrekken op een gladde ondergrond (de XF was daarmee de eerste in dit segment).

      De technische verbeteringen die de XF maken tot wat hij is, komen tot uiting in zijn vormen en proporties. De lichtgewicht aluminium constructie die eronder schuilgaat, is maatwerk, geen vast ‘platform’ waarop een carrosserie moet worden gepast. Het designteam was dus vrij om te beginnen bij wat het begin hoort te zijn: de wielen precies positioneren waar ze moeten staan om de perfecte proporties en uitstraling te bereiken.

      Hoewel deze auto een fractie korter is dan de vorige XF en derhalve wendbaarder in de stad, lijkt hij groter en steviger. Dat is te danken aan de toegenomen wielbasis en de kortere overhangen, waardoor de wielen meer op de hoeken van de carrosserie staan. Een kortere motorkap compenseert de statige, rechte grille en handhaaft zo de dynamische uitstraling, terwijl de extra afstand tussen de vooras en het stuur de premium-beleving versterkt. Zo worden immers de proporties benadrukt die men verwacht van een luxeberline met een grote cilinderinhoud en achterwielaandrijving (hoewel de XF ook kan worden geleverd met een viercilinder en All Wheel Drive).

      ‘We hebben de XF iets anders gepositioneerd omdat de XE erbij is gekomen’, zegt Hatton. ‘De vorige XF moest alles tegelijk zijn. Instapmodel, zakenauto en vierdeurs coupé. Dankzij de XE hebben we de XF kunnen ontwikkelen tot wat u hier ziet.’

    • Meer afstand tussen de assen levert natuurlijk meer interieurruimte op. De XF krijgt dan ook de meeste beenruimte in deze klasse. Het designteam besloot dit te benadrukken met een zogenaamde 'zesde lichtbron', een extra zijruit in de C-stijl achter het achterportier. Deze is naast het strakke, meer geprononceerde kofferdeksel wel de meest in het oog springende wijziging aan de XF.

      ‘DE DESIGNERS WETEN DAT ZE ABSOLUTE PERFECTIE HEBBEN GELEVERD: EEN AUTO DIE HET TOONAANGEVENDE DESIGN DAT IEDEREEN VAN JAGUAR VERWACHT WEET TE VERENIGEN MET GEAVANCEERDE TECHNOLOGIE EN UITZONDERLIJKE PRESTATIES.’

      Pas in een gesprek met de designers wordt echter duidelijk hoe subtiel ze te werk gaan. Hoe ze het licht vangen en sturen om vormen tot leven te brengen waar wij verliefd op worden, zonder precies te weten waarom. Zoals de zachte plooi die vanaf de koplampen van de XF wordt doorgetrokken in de motorkap. Dit is natuurlijk een typisch kenmerk van Jaguar berlines uit het verleden, maar tegelijk wordt zo een langgerekte reflectie gecreëerd, waarmee ze de aandacht op de motorkap vestigen. Wellicht nog fraaier is de 'speer van licht': de lijn die vanaf de voorste wielkasten langs de zijkant naar achter loopt en zo de verhoogde taille van deze statige berline accentueert.

      ‘De Mark II had dezelfde schitterende lijn, die vanaf de voorwielen helemaal naar achteren doorliep’, zegt Hatton. ‘Daarvan geven we nu een nieuwe, zeer moderne interpretatie. Ian noemt het de 'speer van licht'. Het is een absoluut perfecte curve, die naar achteren toe smaller wordt. Dat geeft deze auto zijn typisch Britse elegantie. Het maakt de auto nog slanker. De XF is licht van gewicht en het is onze taak dat tot uiting te brengen in het design van de carrosserie.’

      Callum en zijn team hebben de perfecte uitstraling en proporties weten te combineren met slimme, subtiele details. De XF is het zoveelste bewijs van Callums inzet om een design te creëren dat er van boven af volumineus uitziet, maar van opzij verrast met ranke, gestroomlijnde vormen. Maar design staat nooit op zichzelf. Net zoals de lichte aluminium constructie bijdroeg aan het design, zo heeft het designteam de Jaguar-specialisten op het gebied van techniek en aerodynamica geholpen om -naast de XE - de meest gestroomlijnde Jaguar ooit te maken, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26.

      Dankzij die gladde vorm, de uiterst efficiënte Ingenium viercilinder dieselmotor, een gewichtsbesparing van circa 190 kg en andere brandstofbesparende innovaties zoals elektrische stuurbekrachtiging, heeft de nieuwe XF een CO2-emissie van slechts 104 gram per kilometer*.

      ‘Dat is een ongelooflijk mooie waarde voor een auto als de XF’, aldus Callum. ‘De afdeling Aerodynamica is er vanaf de eerste schetsen bij betrokken geweest. Als je een auto alleen maar zo aerodynamisch mogelijk probeert te maken, eindig je met een vormeloos stuk blik. Wij kijken ook naar de details, sturen de luchtstroom door en rond de auto, zoals ze dat bij de Formule 1 doen. Op die manier krijg je veel betere resultaten, zowel qua design als qua efficiency.’

      Beide mannen weten dat het resultaat perfect is: een auto die het toonaangevende design dat iedereen van Jaguar verwacht, verenigt met geavanceerde technologie en uitzonderlijke prestaties. Hatton: ‘Het valt niet mee een auto te ontwerpen die er vanuit elke hoek goed uitziet. Maar van de XF kún je gewoon geen slechte foto's maken.’

      *De vermelde brandstofverbruikscijfers zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen in overeenstemming met de Europese wetgeving.

      Bij normaal gebruik kan het werkelijke brandstofverbruik afwijken van het verbruik tijdens fabrieksmetingen.

      De officiële brandstofverbruikscijfers van de XF zijn in l/100 km: Binnen de bebouwde kom 4,8 – 11,9, Buiten de bebouwde kom 3,6 – 6,7, Gecombineerd 4,0 – 8,6. CO2-emissie – g/km: 104 – 204.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.