COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR ALS BEDRIJF

INNOVERENDE MENSEN AAN DE TOP: VERLEIDELIJKE VORMEN GEVEN AAN PRESTATIES

Ian Callum, Design Director van Jaguar

"It's about beauty of line and purity of form."

Ian Callum Design Director, Jaguar
Ian Callum was 14 toen hij de Jaguar XJ6 zag. Hij wist meteen dat hij zijn droomjob had gevonden. Geïnspireerd stuurde hij enkele schetsen naar Bill Heynes, toen Chief Engineer, die hem aanmoedigde zijn hart te volgen.

In het begin werd hij sterk beïnvloed door Amerikaanse wagens. “Ik herkende het design erin, bijna de overdrijving van design. Wat ze zeker waren, was expressiever, en voor mij was Amerika een en al glamour… De Buick Riviera uit ’65 was mijn favoriet. En het kwam niet door het zien van de wagens, maar doordat ik ze niet kon zien.”

Ian studeerde aan de Glasgow School of Art en behaalde daarna een Master in Vehicle Design aan het Royal College of Art in Londen. Ford had zijn talenten al opgemerkt. 12 jaar lang werkte hij mee aan het design van een paar van de populairste auto's van de onderneming. Daarna ging hij aan de slag bij TWR, waar hij werkte aan zeer bekende auto's als de DB7, Vanquish en DB9 voor Aston Martin, de Ford Puma, de Volvo C70 en de Nissan R390.

In 1999 kreeg Ian dan het telefoontje waar hij al zijn hele leven op had gewacht. Hij kreeg de kans om Design Director te worden bij Jaguar.

Zijn kennis van, en respect voor, de stichters van het merk blijkt duidelijk uit de wagens die hij en zijn team hebben gecreëerd. “We weten hoe vastberaden onze voorgangers de grenzen van design en technologie steeds hebben verlegd. Jaguar is altijd al een onderneming geweest die vooruitkijkt, en die filosofie ligt tot op vandaag aan de basis van alles wat we doen.”

Het blijkt duidelijk uit de metamorfose van het gamma die Ian realiseerde, met de XK, XF en XJ, en nu de nieuwe F-TYPE, die werden bekroond om hun design.

“Bij Jaguars gaat het om schitterende proporties, fantastische silhouetten… de optimale expressie van metaal…Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat elk goed design met twee of drie lijnen getekend kan worden.”

Je zou kunnen denken dat het gewicht van het erfgoed en de successen uit het verleden een obstakel zouden kunnen vormen om met succes nieuwe Jaguars te tekenen. Ian laat het niet aan zijn hart komen: “Ik neem altijd als referentiepunt: wat zou Sir William Lyons ervan vinden? En om de waarheid te zeggen, ik denk dat hij het goed zou vinden, enorm goed zelfs.”

Ian blijft niet op zijn lauweren rusten en leidt een getalenteerd team dat elke dag werkt aan het perfectioneren van de Jaguar van de toekomst. Vraag hem op elke wagen hij het meest trots is, en hij antwoordt: “De volgende!”
© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.