Primaire navigatie overslaan
skip.tertiary.navigation
  1. DESIGNDETAILS

    De I‑PACE Concept gaf onze designers al vanaf het begin de luxe van een compromisloos, volledig elektrisch platform.

    • "Dit is niet zomaar een concept. Dit is een vooruitblik op de eerste elektrische performance SUV van Jaguar die in 2018 op de markt komt. Dit wordt Jaguar's allereerste accu-aangedreven elektrische auto, waarmee een nieuw hoofdstuk begint in de geschiedenis van ons legendarische merk."
      Ian Callum, Jaguar Director of Design

      De I-PACE Concept gaf onze designers vanaf het begin de luxe van een compromisloos, uitsluitend elektrisch platform. Met een groot accupakket tussen de wielen en motoren aan elke as hadden wij de kans om de fundamentele verhoudingen van een SUV te veranderen.

      Jaguar I-PACE Concept | Designdetails

      Aangezien er allereerst geen plaats hoeft te worden gereserveerd voor een motor voorin, hoeft de motorkap niet zo lang te zijn als bij gewone auto’s. Daardoor kan de cabine meer naar de voorzijde van de auto worden verplaatst. Zo krijgt de auto aan de buitenkant een daadkrachtige ‘cab-forward’-uitstraling en wordt er binnenin meer ruimte gecreëerd - inclusief 70 mm meer beenruimte voor de achterpassagiers.
      Hierdoor wordt een grotere voorruit mogelijk, die samen met het panoramadak over de gehele lengte van de auto een groter gevoel van ruimte geeft voor alle inzittenden.
      “Wij waren het al vanaf de eerste fasen eens over dit ‘cab-forward’-design, dat echt essentieel is voor het voorste deel van de daklijn, maar ook voor de indruk van ruimte in het interieur.”
      Dr Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director
      Tegelijkertijd kreeg de auto een veel krachtigere houding door de voorste en achterste overhangen zo kort mogelijk te houden en de ruimte tussen de voor- en achteras te verlengen - om ruimte te creëren voor het grotere accupakket dat cruciaal is voor de indrukwekkende actieradius van de auto (tot 500 km).
    • Ondanks dit aangename visuele gevoel van robuustheid biedt de I-PACE Concept een voor zijn klasse uitstekende aërodynamica. Kenmerken die bijdragen aan zijn luchtweerstandscoëfficiënt van slechts Cw = 0,29 zijn onder andere het vloeiende silhouet van de carrosserie (die bij hogere snelheden zakt om gemakkelijk door de lucht te snijden); portiergrepen die zijn verzonken in de carrosserie en alleen tevoorschijn komen wanneer dat nodig is; en luchtinlaten die worden afgesloten wanneer ze niet nodig zijn. Er is ook een groot, aërodynamisch geoptimaliseerd luchtkanaal van de grille tot de onderzijde van de voorruit - evenals bij de Jaguar C-X75 concept car - dat de luchtstroming verbetert wanneer toch lucht door de auto moet stromen.

      Wat misschien minder bekend is over aërodynamische efficiëntie is dat de vorm van de achterzijde van de auto minstens zo belangrijk is als die van de voorzijde. Om die reden reduceert een slanke achterspoiler de opwaartse druk; de scherpe hoek van de achterruit resulteert in een optimale aërodynamica (terwijl daaronder nog steeds plaats is voor een bagageruimte van 530 liter) en de achterste luchtroosters - op de plek waar bij een gewone auto de uitlaatpijpen zouden zitten - geleiden turbulente lucht uit de achterste wielkasten naar een betere plek achter de auto.
      Dit zijn slechts een paar manieren waarop de prachtige vorm van de I-PACE Concept bijdraagt aan de aërodynamische efficiëntie van de auto. Het is deze efficiëntie die zoveel mogelijk energie helpt te behouden om de actieradius van de auto te vergroten.