COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

RACE-DNA

Jaguar's lange en illustere autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale wagens voor altijd beïnvloed. Onze toetreding tot de Formule E zet deze traditie voort; we bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische wagens.

ONZE RACEWAGENS

XK120

Datum: 1948 - 1954
Topsnelheid: 200,5 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 160 pk / 119 kW
Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productiewagen ter wereld

C-TYPE

Datum: 1951 - 1953
Topsnelheid: 231,7 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 207 pk / 154 kW
Feit: De remschijven van de C-Type worden de standaard in de auto-industrie

D-TYPE

Datum: 1954 - 1957
Topsnelheid: 260,7 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 250 pk / 186 kW
Feit: De D-Type wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957

XJS

Datum: 1975 - 1996
Topsnelheid: 246,2 km/h
Motorinhoud: 4.235 cc
Vermogen: 285 pk / 212 kW
Feit: De XJS wint de 24 Uren van Spa in 1983

XJR

Datum: 1983 - 1991
Topsnelheid: 368,5 km/h
Motorinhoud: 6.995 cc
Vermogen: 750 pk / 559 kW
Feit: De XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans

FORMULE 1 - R2 EN R3

Datum: 2000 - 2004
Topsnelheid: 312,2 km/h
Motorinhoud: 2.998 cc
Vermogen: 770 pk / 574 kW
Feit: Eddie Irvine en Mark Webber rijden voor het F1-team van Jaguar

FORMULA E I-TYPE 1

Datum: 2016 - 2017
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
Vermogen: 270 pk / 200 kW
Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport

ONZE RACEMIJLPALEN

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productiewagen ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

C‑TYPE

1951-1953 – LE MANS

In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart in. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-Type, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de wagen die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-Type opnieuw op Le Mans en beslaat drie plekken in de top vier.

D‑TYPE

1954-1957 – LE MANS

Door het slechte weer wint de D-Type in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar legt hij zelfs beslag op vijf plaatsen in de top zes. De D-Type is nog steeds een van de meest succesvolle racewagens ooit gebouwd.

XJS

1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA

In 1982 stapt de Britse coureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.

XJR-9

1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN 24 UUR VAN LE MANS

De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance wedstrijden, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supersportwagen met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

R1 tot R5

2000-2004 – FORMULE 1

Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie wagens die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.

I‑TYPE

2016 – FORMULE E

Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Panasonic Jaguar Racing en de geweldige I‑TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.

VOLG ONS

Volg ons via de onderstaande links voor exclusieve toegang tot het team, de wagens en de actie.

/
© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.