COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

Jaguar's lange en illustere autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale wagens voor altijd beïnvloed. Onze toetreding tot de Formule E zet deze traditie voort; we bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische wagens.

ONZE RACEWAGENS

  • XK120.

    XK120

    Datum: 1948 - 1954
    Topsnelheid: 200,5 km/h
    Motorinhoud: 3.442 cc
    Vermogen: 160 pk / 119 kW
    Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productiewagen ter wereld

  • C-TYPE.

    C-TYPE

    Datum: 1951 - 1953
    Topsnelheid: 231,7 km/h
    Motorinhoud: 3.442 cc
    Vermogen: 207 pk / 154 kW
    Feit: De remschijven van de C-Type worden de standaard in de auto-industrie

  • D-TYPE.

    D-TYPE

    Datum: 1954 - 1957
    Topsnelheid: 260,7 km/h
    Motorinhoud: 3.442 cc
    Vermogen: 250 pk / 186 kW
    Feit: De D-Type wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957

  • XJS.

    XJS

    Datum: 1975 - 1996
    Topsnelheid: 246,2 km/h
    Motorinhoud: 4.235 cc
    Vermogen: 285 pk / 212 kW
    Feit: De XJS wint de 24 Uren van Spa in 1983

  • XJR.

    XJR

    Datum: 1983 - 1991
    Topsnelheid: 368,5 km/h
    Motorinhoud: 6.995 cc
    Vermogen: 750 pk / 559 kW
    Feit: De XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans

  • formula 1.

    FORMULE 1 - R2 EN R3

    Datum: 2000 - 2004
    Topsnelheid: 312,2 km/h
    Motorinhoud: 2.998 cc
    Vermogen: 770 pk / 574 kW
    Feit: Eddie Irvine en Mark Webber rijden voor het F1-team van Jaguar

  • I-TYPE.

    FORMULA E I-TYPE 1

    Datum: 2016 - 2017
    Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
    Vermogen: 270 pk / 200 kW
    Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport

  • I-TYPE.

    FORMULA E I-TYPE 2

    Datum: 2017 - 2018
    Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
    Motorinhoud: N/A
    Vermogen: 270 pk / 200 kW
    Feit: Jaguar scoorde zijn eerste podium en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4 (2017/2018)

ONZE RACEMIJLPALEN

  • XK120.

    XK120

    1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

    Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

  • C-TYPE.

    C‑TYPE

    1951-1953 – LE MANS

    In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.

  • D-TYPE.

    D‑TYPE

    1954-1957 – LE MANS

    Door het slechte weer wint de D-TYPE in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar weet hij zelfs vijf plaatsen in de top zes te behalen. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.

  • XJS.

    XJS

    1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA

    In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.

  • XJR-9.

    XJR-9

    1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN 24 UUR VAN LE MANS

    De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

  • R1 TO RS.

    R1 tot R5

    2000-2004 – FORMULE 1

    Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.

  • I-TYPE.

    I‑TYPE

    2016 – FORMULE E

    Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Panasonic Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.

  • I-TYPE.

    I-TYPE II

    2017 - FORMULE E

    Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Panasonic Jaguar Racing zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een duizelingwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.

VOLG ONS

Volg ons via de onderstaande links voor exclusieve toegang tot het team, de wagens en de actie.

/