Primaire navigatie overslaan
skip.tertiary.navigation

MOTORTECHNOLOGIE

De XE haalt zijn vermogen uit een gamma zeer geavanceerde benzine- en dieselmotoren.

White Jaguar XE driving on city road

PRESTATIES EN EFFICIËNTIE

Ongeacht of u kiest voor onze nieuwste hightech diesels of voor onze benzinemotoren, alle bieden ze prestaties, raffinement en efficiëntie, passend bij elke rijstijl.

Grey Jaguar XE driving on road

INTELLIGENTE PRESTATIES

De motoren van de XE zijn uitgerust met Stop/Start-technologie1 en Smart Regenerative Charging, dat de accu oplaadt wanneer de bestuurder gas terugneemt of afremt. Zo wordt kinetische bewegingsenergie teruggewonnen en brandstof bespaard, met name in stadsverkeer.

DE INGENIUM MOTOREN

Ingenium is Jaguar Land Rover's nieuwe generatie motoren, die zijn ontworpen voor moeiteloze prestaties, raffinement en efficiëntie. Met geavanceerde technologie en een geheel aluminium constructie biedt Ingenium indrukwekkend lage waarden voor verbruik en CO2-emissies.

INGENIUM BENZINE

De XE biedt de keuze uit verschillende benzinemotoren, inclusief drie nieuwe motoren uit ons Ingenium gamma. Deze 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotoren, met een vermogen van 200, 250 of 300 pk, bieden uitstekende bruikbare vermogens- en koppelwaarden. Met hun lichtgewicht ontwerp en de uitgebreide toepassing van rollagers met lage wrijving, zijn Ingenium benzinemotoren gebouwd om soepele en zeer efficiënte prestaties te leveren.

INGENIUM DIESEL

Ingenium-technologie vormt de basis van drie van de dieselmotoren in het XE gamma. Deze compleet van aluminium gemaakte motoren onderscheiden zich door een lage inwendige wrijving, een zeer stijf motorblok en twee balansassen voor lage trillingsniveaus en daarmee voor zeer soepele prestaties.

MOTORENGAMMA

MOTORISATIE:

2.0 LITER INGENIUM VIERCILINDER TURBODIESEL 163 PK

De 2.0 liter viercilinder Ingenium turbodiesel van 163 pk is verfijnd en bijzonder efficiënt. De directe inspuiting met low-flow injectoren zorgt voor een zeer precieze dosering van de brandstof die in de verbrandingskamers wordt ingespoten. Dit staat garant voor maximale efficiëntie. De intelligente, elektronisch geregelde en adaptieve motorkoeling treedt alleen in werking wanneer dat nodig is, en beperkt zo het brandstofverbruik en dus de CO2-emissies. Dit heeft geen negatieve invloed op het rijplezier. Integendeel; het krachtige motorkoppel zorgt al vanaf lage toerentallen voor goede prestaties en een vlotte acceleratie.



0-100 km/h in 9,4 s (handgeschakeld RWD); 8,8 s (automaat RWD)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 4,7 l/100 km (handgeschakeld RWD); Vanaf 5,1 l/100 km (automaat RWD)

CO2-uitstoot: Vanaf 124 g/km (handgeschakeld RWD); Vanaf 135 g/km (automaat RWD)

2.0 LITER INGENIUM VIERCILINDER TURBODIESEL 180 PK

De 2.0 liter viercilinder Ingenium turbodiesel van 180 pk biedt indrukwekkende prestaties en gunstige verbruikscijfers. Voor een motor van deze cilinderinhoud is het koppel bijzonder hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie. Dit is voor een groot deel te danken aan de turbocompressor met variabele geometrie. Door zich aan de variërende stroming van de uitlaatgassen aan te passen, zorgt deze voor een zo hoog mogelijk koppel bij lage toerentallen, wat resulteert in veel kracht over een breed toerengebied en een gelijkmatige, progressieve respons zonder vertraging.



0-100 km/h in 8,3 s (handgeschakeld RWD); 8,1 s (automaat RWD); 8,4 s (automaat AWD)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 4,9 l/100 km (handgeschakeld RWD); Vanaf 5,2 l/100 km (automaat RWD); Vanaf 5,5 l/100 km (automaat AWD)

CO2-uitstoot: Vanaf 128 g/km (handgeschakeld RWD); Vanaf 137 g/km (automaat RWD); Vanaf 144 g/km (automaat AWD)

2.0 LITER VIERCILINDER TWINTURBO DIESEL INGENIUM MOTOR VAN 240 PK (AWD)

De 240 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium twin turbodiesel biedt een hoog vermogen en een genereus koppel. Het sequentiële turbosysteem maakt gebruik van een grote en een kleine turbocompressor voor een continue acceleratie en maximale prestaties. Dankzij een doorontwikkeling van de Ingenium-technologie levert de motor een hoger specifiek vermogen. De verbeteringen omvatten een vernieuwd common railsysteem waarvan de inspuitdruk is verhoogd van 1.800 tot 2.200 bar.



0-100 km/h in 6,5 seconden (automaat)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 5,7 l/100 km (automaat)

CO2-uitstoot: Vanaf 152 g/km (automaat)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 200 PK (RWD)

De 200 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor biedt de souplesse van grotere motoren, maar bij een veel lager brandstofverbruik. De directe brandstofinspuiting via centraal geplaatste solenoid-injectoren garandeert een nauwkeurige brandstofdosering voor een bijzonder efficiënte en schone verbranding. Het Intelligent Continuously Variable Valve Lift Control-systeem regelt de timing van de inlaatkleppen, waarmee de motorprestaties optimaal aan alle rijomstandigheden kunnen worden aangepast. Dit wordt geregeld door een dubbele, onafhankelijk-variabele nokkenastiming voor een optimale vermogensontwikkeling bij elk toerental.



0-100 km/h in 7,6 seconden (automaat)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 7,1 l/100 km (automaat)

CO2-uitstoot: Vanaf 162 g/km (automaat)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 250 PK (RWD)

De 250 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor levert een uitstekend toegankelijk vermogen en koppel. Doordat het maximum koppel beschikbaar is tussen 1.300 en 4.500 toeren, accelereert u snel en verloopt elke inhaalmanoeuvre moeiteloos. De twin scroll turbocompressor heeft een geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat de uitlaatpulsen van de twee cilinderparen synchroniseert, waarmee de turbovertraging aanzienlijk wordt beperkt en de motorrespons wordt verbeterd.



0-100 km/h in 6,5 s (automaat RWD)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 7,1 l/100 km (automaat RWD)

CO2-uitstoot: Vanaf 162 g/km (automaat RWD)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 300 PK (AWD)

Het indrukwekkende vermogen van de 300 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor wordt gecombineerd met een laag brandstofverbruik. De twin scroll-turbocompressor met lage massatraagheid is uitgerust met kogellagers met lage wrijving en een 'high flow' compressorwiel, voor nagenoeg directe vermogenstoename en hoge efficiëntie. Dankzij de grotere aërodynamische efficiëntie van de turbocompressor, levert de motor vlotte acceleraties en een maximum koppel van 400 Nm tussen 1.500 en 4.500 tpm.



0-100 km/h in 5,7 s (automaat AWD)

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: Vanaf 7,4 l/100 km (automaat AWD)

CO2-uitstoot: Vanaf 168 g/km (automaat AWD)

Ontdek de specificaties van de XE, inclusief motor- en transmissiegegevens.

AUTOMATISCHE TRANSMISSIE

De achttraps automatische transmissie voor de XE schakelt snel voor moeiteloze acceleraties. Hij reageert alert, schakelt uiterst soepel en is bijzonder efficiënt. De transmissie heeft een eigentijdse draaiknopbediening in Satin Black en maakt in de Dynamic-modus nog sneller schakelen en sportievere kickdown mogelijk, met eerder opschakelen in de Eco-modus. Bij de automatische transmissie kunt u ook kiezen voor handmatig schakelen, via de schakelhendels aan het stuurwiel.

Het XE-gamma combineert prestaties met geavanceerde technologie en een opvallend design, allemaal onderbouwd door de lichte aluminiumarchitectuur. Creëer uw perfecte XE met onze configurator.

1Kan per land verschillen.

De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële fabrieksmetingen conform de EU-wetgeving. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Waarden onder 'real-world'-omstandigheden kunnen verschillen. CO2‑emissie‑ en brandstofverbruikscijfers kunnen variëren al naargelang de gemonteerde velgen en opties.