Primaire navigatie overslaan
skip.tertiary.navigation

MOTORTECHNOLOGIE

De XE haalt zijn vermogen uit een gamma zeer geavanceerde benzine- en dieselmotoren.

PRESTATIES EN EFFICIËNTIE

Ongeacht of u kiest voor onze nieuwste hightech diesels of voor onze benzinemotoren, alle bieden ze prestaties, raffinement en efficiëntie, passend bij elke rijstijl.

INTELLIGENTE PRESTATIES

De motoren van de XE zijn uitgerust met Stop/Start-technologie* en Smart Regenerative Charging, dat de accu oplaadt wanneer de bestuurder gas terugneemt of afremt. Zo wordt kinetische bewegingsenergie teruggewonnen en brandstof bespaard, met name in stadsverkeer.

* Kan per land verschillen

HET INGENIUM MOTORENPROGRAMMA

Ingenium is Jaguar Land Rover's nieuwe generatie motoren, die zijn ontworpen voor moeiteloze prestaties, raffinement en efficiëntie. Met geavanceerde technologie en een geheel aluminium constructie biedt Ingenium indrukwekkend lage waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies.

INGENIUM BENZINE

De XE biedt de keuze uit verschillende benzinemotoren, inclusief drie nieuwe motoren uit ons Ingenium-programma. Deze 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotoren, met een vermogen van 200, 250 of 300 pk, bieden uitstekende bruikbare vermogens- en koppelwaarden. Met hun lichtgewicht ontwerp en de uitgebreide toepassing van rollagers met lage wrijving, zijn Ingenium benzinemotoren gebouwd om soepele en zeer efficiënte prestaties te leveren.

INGENIUM DIESEL

Ingenium-technologie vormt de basis van de dieselmotoren in het XE-programma. Deze compleet van aluminium gemaakte motoren onderscheiden zich door een lage inwendige wrijving, een zeer stijf motorblok en twee balansassen voor lage trillingsniveaus en daarmee voor zeer soepele prestaties. Alle motoren zijn uitgerust met Stop/Start-technologie* en Smart Regenerative Charging, dat de accu oplaadt wanneer de bestuurder gas terugneemt of afremt. Zo wordt kinetische bewegingsenergie teruggewonnen en brandstof bespaard, met name in stadsverkeer.

* Kan per land verschillen.

PERFORMANCE-MOTOREN

De 380 pk 3.0 liter V6 Supercharged benzinemotor is afgestemd op de specifieke eisen van de XE. Een twin-vortex-supercharger van het Roots-type is gemonteerd in de 'V' tussen de twee cilinderrijen, waardoor de afmetingen compact blijven. Deze biedt een lineaire vermogensontwikkeling en maximale respons van het motorkoppel.

MOTORENGAMMA

MOTORISATIE:

E-PERFORMANCE 2.0 LITER VIERCILINDER TURBODIESEL INGENIUM MOTOR VAN 163 PK (RWD)

De 163 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbodiesel is verfijnd en bijzonder efficiënt. De directe inspuiting met low-flow injectoren zorgt voor een zeer precieze dosering van de brandstof die in de verbrandingskamers wordt ingespoten. Dit staat garant voor maximale efficiency. De intelligente, elektronisch geregelde en adaptieve motorkoeling treedt alleen in werking wanneer dat nodig is, en beperkt zo het brandstofverbruik en dus de CO2-emissies. Dit heeft geen negatieve invloed op het rijplezier. Integendeel; het krachtige motorkoppel zorgt al vanaf lage toerentallen voor goede prestaties en een vlotte acceleratie.



0-100 km/h in 8,4 s (handgeschakeld) of 8,2 s (automaat)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 3.8 l/100 km (handgeschakeld); 4.1 l/100 km (automaat)

CO2-emissies: 99 g/km (handgeschakeld); 106 g/km (automaat)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBODIESEL INGENIUM MOTOR VAN 180 PK (RWD/AWD)

De 180 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbodiesel biedt indrukwekkende prestaties en gunstige verbruikscijfers. Voor een motor van deze cilinderinhoud is het koppel bijzonder hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de efficiency. Dit is voor een groot deel te danken aan de turbocompressor met variabele geometrie. Door zich aan de variërende stroming van de uitlaatgassen aan te passen, zorgt deze voor een zo hoog mogelijk koppel bij lage toerentallen, wat resulteert in veel kracht over een breed toerengebied en een gelijkmatige, progressieve respons zonder vertraging.



0-100 km/h in 7,8 s (handgeschakeld); 7,8 s (automaat); 7,9 s (automaat AWD)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 4,2 l/100 km (handgeschakeld); 4,2 l/100 km (automaat); 4,7 l/100 km (automaat AWD);

CO2-emissies: 109 g/km (handgeschakeld); 109 g/km (automaat); 123 g/km (automaat AWD)

2.0 LITER VIERCILINDER TWINTURBO DIESEL INGENIUM MOTOR VAN 240 PK (AWD)

De 240 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium twin turbodiesel biedt een hoog vermogen en een genereus koppel. Het sequentiële turbosysteem maakt gebruik van een grote en een kleine turbocompressor voor een continue acceleratie en maximale prestaties. Dankzij een doorontwikkeling van de Ingenium-technologie levert de motor een hoger specifiek vermogen. De verbeteringen omvatten een vernieuwd common railsysteem waarvan de inspuitdruk is verhoogd van 1.800 tot 2.200 bar.



0-100 km/h in 6,1 seconden (automaat)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 5,2 l/100 km (automaat)

CO2-emissie: 137g/km (automaat)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 200 PK (RWD)

De 200 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor biedt de souplesse van grotere motoren, maar bij een veel lager brandstofverbruik. De directe brandstofinspuiting via centraal geplaatste solenoid-injectoren garandeert een nauwkeurige brandstofdosering voor een bijzonder efficiënte en schone verbranding. Het Intelligent Continuously Variable Valve Lift Control-systeem regelt de timing van de inlaatkleppen, waarmee de motorprestaties optimaal aan alle rijomstandigheden kunnen worden aangepast. Dit wordt geregeld door een dubbele, onafhankelijk-variabele nokkenastiming voor een optimale vermogensontwikkeling bij elk toerental.



0-100 km/h in 7,1 seconden (automaat)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 6,3 l/100 km (automaat)

CO2-emissie: 144g/km (automaat)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 250 PK (RWD/AWD)

De 250 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor levert een uitstekend toegankelijk vermogen en koppel. Doordat het maximum koppel beschikbaar is tussen 1.300 en 4.500 toeren, accelereert u snel en verloopt elke inhaalmanoeuvre moeiteloos. De twin scroll turbocompressor heeft een geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat de uitlaatpulsen van de twee cilinderparen synchroniseert, waarmee de turbovertraging aanzienlijk wordt beperkt en de motorrespons wordt verbeterd.



0-100 km/h in 6,3 s (automaat RWD); 6,2 s (automaat AWD)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 6,3 l/100 km (automaat RWD); 6,8 l/100 km (automaat AWD)

CO2-emissies: 144g/km (automaat RWD); 154g/km (automaat AWD)

2.0 LITER VIERCILINDER TURBOBENZINE INGENIUM MOTOR VAN 300 PK (AWD)

Het indrukwekkende vermogen van de 300 pk 2.0 liter viercilinder Ingenium turbo benzinemotor wordt gecombineerd met een laag brandstofverbruik. De twin scroll-turbocompressor met lage massatraagheid is uitgerust met kogellagers met lage wrijving en een 'high flow' compressorwiel, voor nagenoeg directe vermogenstoename en hoge efficiëntie. Dankzij de grotere aërodynamische efficiëntie van de turbocompressor, levert de motor vlotte acceleraties en een maximum koppel van 400 Nm tussen 1.500 en 4.500 tpm.



0-100 km/h in 5,5 s (automaat AWD)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 6,9 l/100 km (automaat AWD)

CO2-emissies: 157g/km (automaat AWD)

3.0 LITER V6 SUPERCHARGED BENZINEMOTOR VAN 380 PK (RWD)

Deze nog sterkere 380 pk 3.0 liter V6 Supercharged motor is uitgerust met spray-guided injectoren om nog meer energie uit elke druppel benzine te halen. Dankzij het precies afgemeten brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimten levert de motor een hoog specifiek vermogen en uiterst krachtige prestaties. De compacte twin vortex-supercharger die in de V van de motor is gemonteerd, maakt gebruik van een geavanceerde, elektronisch gestuurde drukregeling voor een hoog rendement en zorgt zonder enige vertraging voor extra vermogen.



0-100 km/h in 5,0 seconden (automaat)

Brandstofverbruik (gecombineerd): 8,1 l/100 km (automaat)

CO2-emissie: 194g/km (automaat)

Ontdek de specificaties van de XE, inclusief motor- en transmissiegegevens.

AUTOMATISCHE TRANSMISSIE

De achttraps automatische transmissie voor de XE schakelt snel voor moeiteloze acceleraties. Hij reageert alert, schakelt uiterst soepel en is bijzonder efficiënt. De transmissie heeft een eigentijdse draaiknopbediening in Satin Black en maakt in de Dynamic-modus nog sneller schakelen en sportievere kickdown mogelijk, met eerder opschakelen in de Eco-modus. Bij de automatische transmissie kunt u ook kiezen voor handmatig schakelen, via de schakelhendels aan het stuurwiel.

HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK

Deze lichtgewicht, geavanceerde handgeschakelde zesversnellingsbak draagt bij aan de uitstekende efficiency van de XE. Zijn aluminium transmissiehuis, holgeboorde assen en 'pocket'-tandwielparen besparen elke gram gewicht die maar mogelijk is. Daarmee is deze transmissie de lichtste in zijn klasse. De handgeschakelde versnellingsbak is specifiek ontworpen voor de prestatie-eisen van sportwagens. Hij biedt korte, soepele schakelwegen en een superieur schakelcomfort.

Het XE-gamma combineert prestaties met geavanceerde technologie en een opvallend design, allemaal onderbouwd door de lichte aluminiumarchitectuur. Creëer uw perfecte XE met onze configurator.