JAGUAR NIEUWS

GECONNECTEERDE EN AUTONOME VOERTUIGTECHNOLOGIEËN
Whitley, VK: Jaguar Land Rover wil de komende vier jaar een vloot van meer dan 100 onderzoeksvoertuigen samenstellen om een brede waaier aan geconnecteerde en autonome voertuigtechnologieën (CAV) te ontwikkelen en te testen. Het eerste deel van deze onderzoeksvoertuigen zal later dit jaar worden getest op een nieuwe, 65 kilometer lange testroute van snelwegen en stadswegen rond Coventry en Solihull.
De initiële tests hebben betrekking op communicatietechnologieën tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de infrastructuur. Die technologieën stellen auto's in staat om niet alleen met elkaar te communiceren, maar ook met verkeersborden, informatiebruggen over de snelweg en verkeerslichten. Dankzij gegevensuitwisseling tussen voertuigen zullen de toekomstige geconnecteerde auto’s op lange termijn samen kunnen werken om de bestuurder te ondersteunen en om rijstrookwissels en kruispunten eenvoudiger en veiliger te maken.
Tony Harper, Head of Research bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Onze geconnecteerde en geautomatiseerde technologie zou de verkeersstroom kunnen helpen verbeteren, files terugdringen en het risico op ongevallen beperken. We zullen ook de rijervaring verbeteren door bestuurders te laten kiezen hoeveel ondersteuning en bijstand ze wensen. In druk verkeer kan de bestuurder er bijvoorbeeld voor opteren om de autonomie-assistentie in te schakelen om zo de vermoeiende en stresserende delen van de rit te vermijden.
"Maar zelfs wanneer de bestuurder ten volle geniet van de sensaties die de open weg te bieden heeft, zullen onze nieuwe technologieën op de achtergrond samenwerken om de veiligheid te waarborgen. Omdat de intelligente auto altijd alert en nooit verstrooid is, kan hij u ook door wegenwerken leiden of ongevallen helpen voorkomen. Enthousiaste bestuurders zullen dan weer in de wolken zijn met de waarschuwing dat er zich uit het zicht of achter een blinde bocht een gevaar bevindt. Een slecht geparkeerde auto of een ambulance die uw richting uitkomt? U kunt op tijd vertragen, het gevaar probleemloos voorbijrijden en vervolgens uw reis voortzetten."
ROADWORK ASSIST gebruikt een naar voren gerichte stereocamera om een 3D-beeld van de weg voor de auto te creëren. Dankzij de hulp van geavanceerde beeldverwerkingssoftware herkent het systeem bovendien kegels en barelen. Het systeem voelt wanneer de auto het begin van wegenwerken nadert, identificeert een ideaal pad doorheen de complexe bouwwerven en het tweerichtingsverkeer en informeert de bestuurder dat er wegversmallingen op komst zijn. Het voert vervolgens kleine stuurcorrecties uit om de bestuurder te helpen in zijn eigen rijstrook te blijven.
Tony Harper verklaarde: "Door drukke wegenwerken rijden, is voor veel mensen een stresserende ervaring, zeker wanneer de rijstroken smaller worden en ze aan de andere kant van de weg moeten rijden of wanneer de wegmarkeringen vaag of verborgen zijn of ontbreken. Om die problemen te omzeilen, zal ons prototypesysteem de wagen in het midden van versmalde rijstroken houden om de bestuurder werk en stress uit handen te nemen. Met nog meer onderzoek kan dit systeem de auto in de toekomst helpen om autonoom door wegenwerken te rijden.”
SAFE PULLAWAY: Te dicht bij voorliggers rijden in de file of bij het oprijden van kruispunten is een vaak voorkomende oorzaak van ongevallen. Lichte aanrijdingen kunnen ook worden veroorzaakt door bestuurders die tegen muren, garagepoorten of geparkeerde auto's rijden, omdat ze de auto per ongeluk in vooruit in plaats van in achteruit zetten om weg te rijden.
Jaguar Land Rover ontwikkelt een assistentiesysteem om dit type van aanrijdingen te voorkomen. Dat kreeg de naam Safe Pullaway en gebruikt de stereocamera om de onmiddellijke omgeving voor de auto in het oog te houden. Als er andere voertuigen of muren worden gedetecteerd en als het systeem bedieningssignalen van het gaspedaal of de versnellingspook ontvangt die tot een aanrijding zouden kunnen leiden, wordt de wagen automatisch afgeremd en krijgt de bestuurder een geluidssignaal te horen.
OVER THE HORIZON WARNING maakt deel uit van een onderzoeksproject dat toestellen test die radiosignalen gebruiken om relevante gegevens uit te wisselen tussen voertuigen. Als voertuigen onafhankelijk konden communiceren, zouden bestuurders en autonome wagens worden gewaarschuwd voor gevaren en obstakels voorbij de horizon en achter blinde bochten.
Tony Harper verklaarde: “Over The Horizon zal de veiligheid verhogen en kan files en ongevallen helpen te vermijden. Op het juiste moment de juiste informatie geven, zal bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces, ongeacht of de wagen wordt bestuurd of zelf rijdt."
Als een wagen vertraagt of stopt en een risico vormt voor andere bestuurders kan hij de waarschuwing ‘Hazard Ahead’ uitzenden naar wagens in zijn omgeving. Naderende voertuigen krijgen dan een visuele en auditieve waarschuwing die de bestuurder attent maakt op het gevaar.
De sirene van hulpdiensten horen maar niet zien vanwaar het geluid komt, kan een stressvolle ervaring zijn. Door bestuurders op het juiste moment de juiste informatie te geven, zal het systeem eveneens bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces en zo het risico op ongevallen verkleinen.
Emergency Vehicle Warning stelt geconnecteerde ambulances, politiewagens en brandweerwagens in staat om met andere voertuigen op de weg te communiceren: een toestel in het interventievoertuig kondigt het naderende voertuig aan voor de zwaailichten en sirenes andere bestuurders bereiken.
Bestuurders krijgen dan een geluidswaarschuwing en een visueel alarm dat hen informeert over de richting van waaruit het interventievoertuig komt en hoe ver het nog verwijderd is: zo kunnen ze veilig stoppen en de interventievoertuigen door laten. Dat beperkt vertragingen voor de hulpdiensten en voorkomt tegelijk ongevallen.
De initiële tests hebben betrekking op communicatietechnologieën tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de infrastructuur. Die technologieën stellen auto's in staat om niet alleen met elkaar te communiceren, maar ook met verkeersborden, informatiebruggen over de snelweg en verkeerslichten. Dankzij gegevensuitwisseling tussen voertuigen zullen de toekomstige geconnecteerde auto’s op lange termijn samen kunnen werken om de bestuurder te ondersteunen en om rijstrookwissels en kruispunten eenvoudiger en veiliger te maken.
Tony Harper, Head of Research bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Onze geconnecteerde en geautomatiseerde technologie zou de verkeersstroom kunnen helpen verbeteren, files terugdringen en het risico op ongevallen beperken. We zullen ook de rijervaring verbeteren door bestuurders te laten kiezen hoeveel ondersteuning en bijstand ze wensen. In druk verkeer kan de bestuurder er bijvoorbeeld voor opteren om de autonomie-assistentie in te schakelen om zo de vermoeiende en stresserende delen van de rit te vermijden.
"Maar zelfs wanneer de bestuurder ten volle geniet van de sensaties die de open weg te bieden heeft, zullen onze nieuwe technologieën op de achtergrond samenwerken om de veiligheid te waarborgen. Omdat de intelligente auto altijd alert en nooit verstrooid is, kan hij u ook door wegenwerken leiden of ongevallen helpen voorkomen. Enthousiaste bestuurders zullen dan weer in de wolken zijn met de waarschuwing dat er zich uit het zicht of achter een blinde bocht een gevaar bevindt. Een slecht geparkeerde auto of een ambulance die uw richting uitkomt? U kunt op tijd vertragen, het gevaar probleemloos voorbijrijden en vervolgens uw reis voortzetten."
ROADWORK ASSIST gebruikt een naar voren gerichte stereocamera om een 3D-beeld van de weg voor de auto te creëren. Dankzij de hulp van geavanceerde beeldverwerkingssoftware herkent het systeem bovendien kegels en barelen. Het systeem voelt wanneer de auto het begin van wegenwerken nadert, identificeert een ideaal pad doorheen de complexe bouwwerven en het tweerichtingsverkeer en informeert de bestuurder dat er wegversmallingen op komst zijn. Het voert vervolgens kleine stuurcorrecties uit om de bestuurder te helpen in zijn eigen rijstrook te blijven.
Tony Harper verklaarde: "Door drukke wegenwerken rijden, is voor veel mensen een stresserende ervaring, zeker wanneer de rijstroken smaller worden en ze aan de andere kant van de weg moeten rijden of wanneer de wegmarkeringen vaag of verborgen zijn of ontbreken. Om die problemen te omzeilen, zal ons prototypesysteem de wagen in het midden van versmalde rijstroken houden om de bestuurder werk en stress uit handen te nemen. Met nog meer onderzoek kan dit systeem de auto in de toekomst helpen om autonoom door wegenwerken te rijden.”
SAFE PULLAWAY: Te dicht bij voorliggers rijden in de file of bij het oprijden van kruispunten is een vaak voorkomende oorzaak van ongevallen. Lichte aanrijdingen kunnen ook worden veroorzaakt door bestuurders die tegen muren, garagepoorten of geparkeerde auto's rijden, omdat ze de auto per ongeluk in vooruit in plaats van in achteruit zetten om weg te rijden.
Jaguar Land Rover ontwikkelt een assistentiesysteem om dit type van aanrijdingen te voorkomen. Dat kreeg de naam Safe Pullaway en gebruikt de stereocamera om de onmiddellijke omgeving voor de auto in het oog te houden. Als er andere voertuigen of muren worden gedetecteerd en als het systeem bedieningssignalen van het gaspedaal of de versnellingspook ontvangt die tot een aanrijding zouden kunnen leiden, wordt de wagen automatisch afgeremd en krijgt de bestuurder een geluidssignaal te horen.
OVER THE HORIZON WARNING maakt deel uit van een onderzoeksproject dat toestellen test die radiosignalen gebruiken om relevante gegevens uit te wisselen tussen voertuigen. Als voertuigen onafhankelijk konden communiceren, zouden bestuurders en autonome wagens worden gewaarschuwd voor gevaren en obstakels voorbij de horizon en achter blinde bochten.
Tony Harper verklaarde: “Over The Horizon zal de veiligheid verhogen en kan files en ongevallen helpen te vermijden. Op het juiste moment de juiste informatie geven, zal bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces, ongeacht of de wagen wordt bestuurd of zelf rijdt."
Als een wagen vertraagt of stopt en een risico vormt voor andere bestuurders kan hij de waarschuwing ‘Hazard Ahead’ uitzenden naar wagens in zijn omgeving. Naderende voertuigen krijgen dan een visuele en auditieve waarschuwing die de bestuurder attent maakt op het gevaar.
De sirene van hulpdiensten horen maar niet zien vanwaar het geluid komt, kan een stressvolle ervaring zijn. Door bestuurders op het juiste moment de juiste informatie te geven, zal het systeem eveneens bijdragen tot een beter en veiliger beslissingsproces en zo het risico op ongevallen verkleinen.
Emergency Vehicle Warning stelt geconnecteerde ambulances, politiewagens en brandweerwagens in staat om met andere voertuigen op de weg te communiceren: een toestel in het interventievoertuig kondigt het naderende voertuig aan voor de zwaailichten en sirenes andere bestuurders bereiken.
Bestuurders krijgen dan een geluidswaarschuwing en een visueel alarm dat hen informeert over de richting van waaruit het interventievoertuig komt en hoe ver het nog verwijderd is: zo kunnen ze veilig stoppen en de interventievoertuigen door laten. Dat beperkt vertragingen voor de hulpdiensten en voorkomt tegelijk ongevallen.
-
VRAAG EEN PROEFRIT AAN
Vraag een proefrit aan bij de concessiehouder van uw keuze en ervaar zelf hoe uw favoriete Jaguar het op de weg doet
-
HOUD MIJ OP DE HOOGTE
Schrijf u hier in en ontvang op regelmatige basis het recentste nieuws over Jaguar
-
CONFIGURATOR
Configureer uw eigen Jaguar naar uw persoonlijke voorkeur aan de hand van onze online configurator
-
PRIJSLIJSTEN & BROCHURES
Download een prijslijst en/of brochure en kom alles te weten over uw favoriete Jaguar
We gebruiken YouTube-video's op onze website. 0m deze video's te bekijken, moet u de cookies accepteren die YouTube op uw toestel plaatst. Deze worden door Jaguar geklasseerd als niet-essentiële functionele cookies.