COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

VERBETERDE PRESTATIES VOOR JAGUAR I-PACE DANKZIJ KENNIS UIT DE RACERIJ

Jag_I-PACE_eTROPHY-sota


Jaguar heeft de prijswinnende I-PACE verder verbeterd met de opgedane kennis uit de racerij. Dankzij de ervaringen met de raceversie van de 100% elektrische I-PACE – de eTROPHY – zijn batterijmanagement, thermische systemen en koppelverdeling van het AWD-systeem geoptimaliseerd, wat resulteert in extra efficiency en een 8 procent grotere actieradius.

Jaguar schreef geschiedenis door in 2018 ’s werelds eerste raceklasse met volledig elektrische productieauto’s te introduceren: de I-PACE eTROPHY. De toewijding aan elektrisch racen is onderdeel van de ‘Race to Innovate’-strategie van Jaguar, waarbij op het circuit opgedane kennis wordt toegepast bij de ontwikkeling van productiemodellen. Tijdens het eerste seizoen van de elektrische raceklasse deed Jaguar essentiële kennis op over de duurzaamheid en thermische controle van het batterijpakket en de vermogensregulatie. Ook is data van ruim 80 miljoen gereden kilometers over de hele wereld geanalyseerd om de productieversie continu te verbeteren.

Stephen Boulter, I-PACE Vehicle Engineering Manager, verklaart: “De Jaguar I-PACE eTROPHY heeft heel wat gegevens opgeleverd die we kunnen analyseren. Die marginale winst, die werd verkregen dankzij de concurrentie op het circuit, wordt nu toegepast op de wagens van klanten om hun rijervaring verder te verbeteren. De nieuwe software-updates optimaliseren de sturing van de aandrijflijn om de efficiëntie te verbeteren en I-PACE-bestuurders in staat te stellen nog verder te rijden op één enkele batterijlading zonder dat de hardware hoeft te veranderen. Deze auto wordt echt beter met de leeftijd."

Tot slot zijn er de publieke oplaadpunten voor elektrische wagens. Die zijn – u raadt het al – publiek toegankelijk en laden aanzienlijk sneller dan de andere opties. U betaalt er met een laadpasje. In sommige buurten is het nog even zoeken naar een oplaadpunt, maar de komende jaren komen er duizenden laadpalen bij.


8 procent groter praktijkbereik

De Jaguar I-PACE is het eerste volledig elektrische model van Jaguar. Mede dankzij de krachtige batterij van 90 kWh biedt de I-PACE een actieradius van 470 km (WLTP). De nieuwe software-update vergroot niet de volgens de WLTP-cyclus vastgestelde actieradius, maar wel het praktijkbereik. Eigenaren van de I-PACE kunnen het batterijpakket tot 8% meer benutten, wat resulteert in een 8 procent grotere actieradius in de praktijk.

We vergeleken enkele onderzoeken voor u die keken naar wat het kost om een elektrische auto op te laden. Net zoals bij wagens op brandstof varieert het verbruik per kilometer ook naargelang de weersomstandigheden en rijstijl. Gemiddeld gesproken kunt u zeggen dat 100 kilometer rijden met een elektrische wagen zo’n 18 kWh vraagt.

Uit de onderzoeken kwamen grote verschillen tussen de kostprijs van een elektrische auto opladen in het openbaar, thuis of op het werk.


Verbeterde efficiëntie en lagere netspanning

De opgedane ervaring uit de eTROPHY leidt onder meer tot een verbetering van:
De vierwielaandrijving: de gewijzigde koppelafgifte leidt tot verbeterde efficiëntie in de ECO-modus. De I-PACE heeft onveranderd permanente vierwielaandrijving ;
Het temperatuurmanagement: door aanpassingen aan het temperatuurmanagement sluiten de actieve lamellen in de grille vaker om de aerodynamica te optimaliseren ;
De batterijcapaciteit: dankzij een update opereert het batterijpakket op een lagere netspanning zonder de prestaties en betrouwbaarheid te beïnvloeden.

Verder leidde de geanalyseerde gegevens van 80 miljoen praktijkkilometers ook tot enkele belangrijke updates:
Regeneratief remmen: het recuperatiesysteem wint op een efficiëntere manier meer energie terug bij lagere snelheden om de actieradius te vergroten ;
Bereikcalculatie: aangepaste algoritmes leiden tot een accuratere berekening van de daadwerkelijke actieradius, waarbij de rijstijl van de bestuurder een grotere rol speelt.


‘Software-Over-The-Air’

De nieuwe software-update voor de I-PACE is kosteloos te installeren bij de Jaguar-dealer. De update maakt ook uitgebreidere Software-Over-The-Air-functionaliteiten (SOTA) mogelijk. Na installatie zijn tevens ook meer modules op afstand te updaten.