COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

DE JAGUAR I-PACE WINT DRIE TITELS OP INTERNATIONAL ENGINE + POWERTRAIN OF THE YEAR AWARDS 2019

De 100% elektrische Jaguar I-PACE sleept op de ‘International Engine + Powertrain of the Year Awards 2019’ maar liefst drie prijzen in de wacht: ‘Beste elektrische aandrijving’, ‘Beste nieuwe motor’ en ‘Beste motor in de categorie van 350 tot 450 pk’. Eerder dit jaar zorgde diezelfde I-PACE reeds voor een nooit eerder gezien stunt door eveneens 3 prijzen weg te kapen op de World Car of the Year Awards 2019, nl. World Car of the Year, World Car Design of the Year en World Green Car. Kort daarvoor werd de I-PACE reeds bekroond tot European Car of the Year 2019. Het moge dus duidelijk zijn: de I-PACE valt in de smaak voor zijn design, voor zijn totaalpakket als auto en voor zijn aandrijflijn.

De prijzen van beste motor van het jaar werden aangekondigd op de ‘Engine Expo + The Powertrain Technology Show’ in Stuttgart. Het panel van zeventig gespecialiseerde autojournalisten uit 31 landen hield rekening met belangrijke eigenschappen zoals de prestaties, het rijgemak, de energie-efficiëntie en het raffinement.

De drie titels erkennen de technische uitmuntendheid van de emissievrije aandrijving van de I-PACE, die volledig intern door Jaguar werd ontworpen en ontwikkeld.

Ian Hoban, Powertrain Director voor Jaguar Land Rover, verklaarde: “We hebben alle voordelen van de meest geavanceerde batterijen en elektromotoren gebruikt om een auto van wereldklasse te maken. De zuiver elektrische aandrijving elimineert niet alleen de emissies, maar biedt ook een ideale mix van prestaties, raffinement en comfort, in combinatie met een onovertroffen respons, wendbaarheid en gebruiksgemak. De I-PACE is een echte ‘driver’s car’ en bovenal een echte Jaguar.

We hebben alles in het werk gesteld om ‘s werelds beste elektrische prestatie-SUV te bouwen. Deze onderscheidingen weerspiegelen dat en vormen een mooie bekroning voor wat het ontwikkelingsteam heeft bereikt.


De 90 kWh sterke lithium-ionbatterij verzekert een rijbereik tot 470 kilometer (WLTP). Aan een gelijkstroomlader van 100 kW kan ze in nauwelijks 45 minuten worden opgeladen van 0 tot 80%. Aan een Wallbox van 7 kW thuis volstaan tien uur, ideaal voor nachtelijke laadbeurten. Slimme technologieën om het rijbereik te vergroten, zijn onder meer de preconditioning: wanneer de I-PACE aan de laadpaal hangt, verhoogt (of verlaagt) hij automatisch de temperatuur van zijn batterij om het rijbereik te optimaliseren voor de bestuurder vertrekt. Een warmtepomp kan energie uit de buitenlucht halen – zelfs wanneer het vriest – waardoor de airconditioning veel minder batterijenergie nodig heeft. Bovendien kan het de warmte gegenereerd door het aandrijfsysteem hergebruiken om het interieur op te warmen, waardoor de energievraag nog verder afneemt.

De batterij werd zo laag mogelijk tussen beide assen geplaatst. Die locatie verzekert een perfecte gewichtsverdeling (50:50) en een laag zwaartepunt: samen met de geavanceerde ophanging met dubbele wishbones vooraan en Integral Link achteraan is die lay-out cruciaal voor het wendbare rijgedrag en uitmuntende rijcomfort van de I-PACE.

De elektromotoren met permanente magneet zijn hol, waardoor de aandrijfassen door het midden kunnen lopen. Daardoor zijn ze niet alleen licht (samen met de transmissie wegen ze nauwelijks 78 kilogram) maar ook uitzonderlijk compact. Dat draagt bij tot het ruime interieur van de I-PACE, het bagagevolume van 656 liter en de bodemvrijheid op het niveau van een SUV.

Doordat de elektromotoren in de voor- en achteras werden geïntegreerd, biedt de I-PACE vierwielaandrijving voor een uitmuntende tractie en controle in alle omstandigheden. Ze garanderen tevens een uitzonderlijke recuperatie van remenergie tot 0,4 G. Dat maximaliseert het rijbereik en maakt het in veel omstandigheden mogelijk om met ‘één pedaal’ te rijden.

Sinds hij iets meer dan een jaar geleden werd voorgesteld, mocht de I-PACE wereldwijd al 66 onderscheidingen in ontvangst nemen, waaronder de hogervernoemde prijzen. Ook werd hij in Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië uitgeroepen tot Auto van het Jaar.

Citaten
De krachtige en geraffineerde elektrische krachtbron onder de motorkap van de I-PACE toont opnieuw aan hoe ver de elektrificering al geëvolueerd is.Dean Slavnich, International Engine + Powertrain of the Year Awards

Jaguars allereerste elektrische wagen is een verbazingwekkend verfijnde en performante wagen met milieutroeven op het niveau van Tesla-producten en de prestaties van Duitse sportwagens.John Carey, Wheels

Een merk dat bekendstaat om zijn machtige V8-motoren, kiest met succes voor elektriciteit. Als dit de toekomst van de auto is, dan spring ik mee op de kar!Nicol Louw, CAR Zuid-Afrika

Absolute perfectie bij de eerste poging! Even geslaagd op de weg als op het circuit: deze veelzijdige motor toont aan dat batterijaangedreven auto’s niet meer hoeven onder te doen voor auto’s met verbrandingsmotor.” Yogendra Pratap, India Today “Deze motor kan zelfs de meest sceptische bestuurders overtuigen van het feit dat zuiver elektrische wagens heel wat rijplezier kunnen bieden.Nikos Kounitis, freelancejournalist

Jaguar I-PACE
De I-PACE is in België beschikbaar vanaf € 80.800 en kan geconfigureerd worden op www.jaguar.be.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2019

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.