NEWS.

JAGUAR NIEUWS

MAAK KENNIS MET DE JAGUAR VISION GRAN TURISMO SV:DE ULTIEME UITHOUDINGSBOLIDE VOOR GAMES

News-item Jaguar Vision-GT-SV

Een topsnelheid van 410 km/u, een tot in de puntjes geperfectioneerd aerodynamisch design en racetechnologie geven vorm aan de Jaguar Vision Gran Turismo SV, Jaguars nieuwste virtuele racewagen, ontwikkeld voor Gran Turismo en gebouwd in de echte wereld als een designstudie op ware grootte.

De Jaguar Vision Gran Turismo Coupé – Jaguars eerste volledig elektrische sportwagen die werd ontworpen voor de wereldwijd befaamde Gran Turismo-reeks en in oktober 2019 werd onthuld – is al bijzonder succesvol gebleken en wist gamers aan te trekken met zijn radicale, op het erfgoed geïnspireerde design, zijn op de bestuurder gerichte interieur en zijn uitmuntende rijgedrag en wegligging.

Maar voor het team van Jaguar Design, SV en Jaguar Racing vertegenwoordigde de Vision GT Coupé slechts het startpunt voor de ontwikkeling van de Vision GT SV. Het gaf hen de gelegenheid om elk prestatiebevorderend kenmerk opnieuw te evalueren en opnieuw te definiëren hoe een elektrische uithoudingsbolide van Jaguar er zou kunnen uitzien.

Fundamenteel in dat proces was de gedetailleerde analyse van de feedback die gamers op online video's en fora gaven. Dankzij deze virtuele tests in combinatie met vele uren ‘achter het stuur’ wisten de ontwerp- en ontwikkelingsteams exact hoe ze de Vision GT SV konden optimaliseren om de perfecte elektrische racewagen voor racegames te creëren.

Julian Thomson, Design Director van Jaguar, verklaarde: “Jaguars die gecreëerd werden voor het racecircuit en voor de weg hebben altijd hetzelfde DNA gedeeld, of het nu om de D-type en XKSS of om de I-PACE en I-TYPE gaat. Dus toen het designteam achter de Vision GT Coupé werd gevraagd om de ultieme elektrische uithoudingsbolide voor Gran Turismo te creëren, werkten ze samen met ingenieurs van SV en Jaguar Racing om een unieke creatie af te leveren.

De Vision GT SV is een indrukwekkende en fabelachtig ogende auto, die laat zien wat er mogelijk is wanneer de traditionele grenzen van echt autodesign volledig worden opgeheven. Door deze auto tot leven te brengen met een designstudie op ware grootte, kunnen we de meest extreme versie van een elektrische Jaguar-racewagen in de kijker zetten, een auto die zich inspireert op het verleden maar onverschrokken naar de toekomst kijkt.


De Jaguar Vision GT SV, die werd ontworpen als de ultieme virtuele uithoudingsbolide, brengt hulde aan zijn illustere voorouders, niet alleen met een hele reeks stijl- en designverwijzingen, maar ook met zijn unieke circuitlivrei, die verwijst naar mijlpalen zoals het Le Mans-debuut van de C-type en D-Type in 1951 respectievelijk 1954.

Jaguar Vision-GT-SV-2


Ontwikkeld door deskundigen

De gestroomlijnde, lichte composietstructuur herbergt voortaan vier elektromotoren ontworpen door Jaguar Racing en SV, in plaats van de drie exemplaren van de Coupé. Samen genereren ze een vermogen van 1.903 pk (1.400 kW) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 3.360 Nm. Voeg daar nog de onberispelijke tractie en dynamiek van de intelligente vierwielaandrijving en koppelvectoring aan toe en u krijgt een sprint van 0 tot 100 km/u in nauweljiks 1,71 seconden en een topsnelheid van 409 km/u.

De taak om de kracht van de Gran Turismo SV optimaal te benutten en gamers een nog meeslependere race-ervaring te bezorgen, was voor rekening van het ontwikkelingsteam van Jaguar SV.

Jamal Hameedi, Engineering Director bij Jaguar SV, verklaarde: “We kregen een enkele doelstelling voorgeschoteld: alles wat de Jaguar Vision GT Coupé zo bijzonder maakt – de prestaties, het rijgedrag en de soundtrack – naar een hoger niveau tillen.

Het team heeft dat doel niet alleen bereikt maar zelfs overtroffen door een virtuele elektrische auto te ontwikkelen die met succes kon concurreren in de meest extreme 24-urenraces. En dat is nog niet alles: ze konden hun werk in de virtuele wereld ook in realiteit bekijken met de productie van het prachtige model op ware grootte, dat ongetwijfeld de nieuwsgierigheid van gamers zal prikkelen over wat Gran Turismo te bieden heeft
.”

Het elegante silhouet van de Vision GT Coupé is nog steeds duidelijk herkenbaar in de GT SV, inclusief de welving van de op de C-type en D-type geïnspireerde spatborden. En zelfs met de bijkomende motor op de vooras blijft de wielbasis ongewijzigd (2.721 millimeter).

Met een totale lengte van 5.540 millimeter van neus tot staart, is de GT SV 861 mm langer – een verandering die volledig voor rekening van de aerodynamica is. Zo kreeg de GT SV een nieuwe frontsplitter en een nieuwe uitklapbare achtervleugel om de hogere neerwaartse druk te genereren die nodig is om de tractie te verbeteren en zo hogere bochtsnelheden en meer stabiliteit bij hoge snelheden op lange rechte stukken mogelijk te maken.

Om de vaak conflicterende vereisten van een hogere neerwaartse druk en lagere luchtweerstand te verzoenen, werkte het SVO-team samen met de Jaguar-designers een compleet gamma van voorzieningen uit die de dynamiek, de stabiliteit, de prestaties en de efficiëntie verbeteren.

Behalve de grotere, effectievere splitter – die neerwaartse kracht produceert boven de vooras – leiden openingen in het frontpaneel de luchtstroom over de voorwielen om turbulentie tegen te gaan en de lucht naadloos naar de achterkant van de wagen te laten stromen. De luchtstroom door de wielkasten wordt eveneens naar achteren toe glad gemaakt via ventilatieroosters in de spatborden.

De volledig omsloten, gebeitelde onderkant – met een kielelement achter de vooras om de stabiliteit bij hoge snelheden te bevorderen – versnelt de luchtstroom en verlaagt zo de luchtdruk. Dat beperkt op zijn beurt de opwaartse druk alvorens de luchtstroom de auto achteraan verlaat via een grote venturi.

De meest doeltreffende stroomlijnvoorziening die voor de GT SV werd ontwikkeld, is de uitklapbare achtervleugel, geïnspireerd op die van uithoudingsracewagens uit het rijke Jaguar-erfgoed, zoals de XJR-14. Het vaste hoofdgedeelte van de vleugel, dat in verscheidene stappen minutieus werd ontwikkeld van concept tot definitief design, loopt over en rond de achterkant van de auto en sluit naadloos aan op de heupen achteraan.

De vleugel is ontworpen als een integraal onderdeel van het gebeitelde koetswerk en verzekert tegelijk de vereiste aerodynamische prestaties voor uithoudingsraces: twee beweegbare secties komen automatisch omhoog bij hoge snelheden om wanneer nodig extra neerwaartse druk te leveren, maar keren daarna terug naar hun normale positie om de luchtweerstand te minimaliseren.

Daardoor heeft de GT SV een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,398 – opmerkelijk laag voor een racewagen – maar genereert hij ook 483 kg neerwaartse druk bij 320 km/u.

Michael O’Regan, Aerodynamics Senior Engineer, Jaguar SV, verklaarde: “Alle aerodynamische eigenschappen werden tot in de puntjes geoptimaliseerd met behulp van geavanceerde, computergestuurde vloeistofdynamica-analyses, net zoals we dat doen met echte projecten zoals de Jaguar I-TYPE Formule E-racewagens.

Waar ik het meest trots op ben, is hoe we de GT SV – in zo’n korte tijdspanne – hebben ontwikkeld tot een geloofwaardige elektrische racewagen met dezelfde prestaties als de huidige uithoudingsracewagens
.”
Vision-GT-SV-3


Elektriserende prestaties

De ingenieurs van Jaguar Racing ontwikkelden de buitengewone zuiver elektrische aandrijving met vier motoren van de GT SV. Ze ontwierpen ook het systeem voor de eerste Jaguar Vision GT, waarbij ze voortbouwden op alle kennis en ervaring die ze gedurende zes opeenvolgende seizoenen hadden opgedaan bij de ontwikkeling van de Jaguar I-TYPE.

Het werk werd opgesplitst in twee grote projecten: een tweede motor met 407 pk (300 kW) op de vooras om het vereiste vermogen en koppel te leveren. Vervolgens werd het thermische beheer verder verbeterd om de hogere belasting het hoofd te bieden en ervoor te zorgen dat de hoge snelheden en extreme acceleraties konden worden aangehouden tijdens een uithoudingsrace.

Met één motor per wiel genereert de GT SV een gecombineerd vermogen van 1.903 pk (1.400 kW) en een koppel van 3.360 Nm. Elke motor heeft zijn eigen transmissie met enkele verhouding: deze verzekeren de kracht en robuustheid die nodig zijn voor het hoge koppel in combinatie met de minimale massa en wrijving om een optimale efficiëntie te verzekeren en het vermogen om de auto een topsnelheid van 409 km/u te geven.

Behalve de elektrische vierwielaandrijving maakt de configuratie met een motor per wiel ook een oneindige controle van de laterale en overlangse koppelverdeling mogelijk, wat de mogelijkheden op het gebied van koppelvectoring ingrijpend uitbreidt voor nog meer tractie, wendbaarheid en controle.

De motoren worden gevoed door een hypergeavanceerde lithium-ionbatterij, die laag in de lichte en stijve koetswerkstructuur van de GT SV werd geïntegreerd en een laag zwaartepunt, een laag rolcentrum en een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling verzekert.

James Barclay, Teamdirecteur van Jaguar Racing, verklaarde: “Door de Vision Gran Turismo SV te ontwikkelen naast Jaguars I-TYPE-bolides voor het Formule E-kampioenschap, kregen de ingenieurs van Jaguar Racing een nooit geziene kans om hun expertise toe te passen op twee ongelooflijke elektrische racewagens: onze meest geavanceerde Formule E-bolide tot nog toe en een uithoudingsracewagen voor de virtuele wereld.

Beide modellen werden ontworpen en ontwikkeld met behulp van hypergeavanceerde simulatietools om de zuiver elektrische aandrijving en softwaretechnologie tot het uiterste te drijven. We kunnen niet wachten om ze te zien presteren in Seizoen 7 en Gran Turismo.”

Het thermische beheersysteem werd verbeterd door een bijkomend circuit voor vloeibare stikstof, dat de capaciteit uitbreidt zodat de batterij langer haar maximale vermogen kan leveren en tegelijk binnen het ideale temperatuurbereik blijft. De stikstofkoeling is ook gekoppeld aan de ‘boost’-knop in het interieur, om ervoor te zorgen dat de batterij zelfs in de zwaarste bedrijfsomstandigheden haar maximale temperatuurgrens niet overschrijdt.

De ultieme virtuele rijervaring

Het unieke soundscape van de aandrijflijn, dat zo fundamenteel is voor de meeslepende rijervaring van de Jaguar Vision GT Coupé, werd verder verbeterd voor de GT SV-versie. De GT SV weerspiegelt de vermogens- en koppeltoename dankzij de uitbreiding van drie naar vier elektromotoren en genereert een geluid dat nog doelgerichter en opvallender klinkt en tegelijk authentiek en futuristisch Jaguar is. Hij gaat in crescendo tot aan de rode lijn bij 40.000 t/min en weerspiegelt het ware race-DNA van de GT SV. Bovendien staat hij garant voor een ongeëvenaarde bestuurderservaring, die nog versterkt wordt door het doelgerichte interieur in competitiestijl. De zuivere, vloeiende oppervlakken in de cockpit omhullen de bestuurder en positioneren de instrumenten en perfect gewogen bedieningselementen precies waar ze moeten staan. Elk onderdeel is prachtig en uiterst precies afgewerkt met geavanceerde lichte materialen, waaronder de nieuwe TYPEFIBRE-stoffen die de twee gebeitelde zetels bedekken. TYPEFIBRE is een innovatief systeem van prestatiegerichte materialen dat Jaguar ontwikkelt als een lichter alternatief voor leder, met een uitmuntend comfortpeil en hoge duurzaamheid. Jaguar Racing zal de TYPEFIBRE-stoffen testen in de I-TYPE 5 tijdens seizoen 7 van het Wereldkampioenschap ABB FIA Formule E.