COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

NEWS.

JAGUAR NEWS

ipace

Jaguar I-PACE testimonial: Bij de eersten

Nu een kleine drie jaar geleden ging Frank Louwers bewust op zoek naar een elektrische auto. Hij ontdekte de Jaguar I-PACE lang voor deze in productie ging en was bij de eerste Belgische klanten die in oktober 2018 hun gloednieuwe I-PACE in ontvangst mochten nemen.

Waarom de keuze voor een elektrische auto?

Frank Louwers: Het was een zeer bewuste keuze om voor 100% elektrisch te gaan. Ik woon met mijn gezin in de stad en we zochten één auto voor alles. De auto moest zowel voldoen voor dagelijkse beroepsverplaatsingen als een familievriend zijn waarmee reizen naar Frankrijk in alle comfort en veiligheid mogelijk zijn.

Op het ogenblik dat ik begon uit te kijken naar zo’n wagen waren de keuzemogelijkheden eerder beperkt: Tesla en…? Onze voorkeur ging toch eerder uit naar een Europees premium model.


Hoe viel de beslissing uiteindelijk voor de Jag I-PACE?

Frank Louwers: Jaguar kondigde aan een 100% EV te gaan commercialiseren. De eerste schetsen en foto’s van prototypes die stelselmatig lekten, overtuigden. De Jaguar I-Pace is geen ‘geëlektrificeerd’ bestaand model, maar een volledig nieuw vanaf het spreekwoordelijke blanco blad ontworpen auto. De ontwerpers hielden duidelijk rekening met de elektrische aandrijftechnologie en deden daar hun voordeel mee naar o.a. interieurdesign, ruimteverdeling, enz.

De I-PACE is direct herkenbaar als een Jaguar, maar het beeld is grondig verschillend van het traditionele beeld van de traditionele modellen van het merk.


Wat zijn uw ervaringen na acht maanden gebruik?

Frank Louwers: Overwegend positief! Het is anders rijden dan voordien met een klassieke verbrandingsmotor, maar voor dagelijks gebruik – professioneel en privé – volstaat de autonomie van de I-PACE ruimschoots.

Tijdens onze Kerstvakantie naar Frankrijk legden we 830 km af tot onze vakantiebestemming en moesten tussenstops en laadmogelijkheden vooraf goed uitzoeken. Het rijbereik bij koudere winterse temperaturen verschilt aanzienlijk t.o.v. wat in de warmere maanden mogelijk is. Dat is ook een leerproces in de omgang met de auto dat je moet doormaken.

Er is zeker een afwijking tussen het rijbereik op het specificatieblad en de realiteit, maar mijn vroegere benzinewagen kwam volgens de specificaties ook met 5 l/100 km rond, terwijl een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km in de praktijk als een meevaller werd ervaren. Voor het dagelijkse gebruik sta ik zelfs al niet meer stil bij het laden. Thuis heb ik laadfaciliteiten en na een nachtje aan het stopcontact is de I-PACE weer helemaal volgeladen.


Welke specifieke vaststellingen hebt u gedaan na de eerste 10.000km?

Frank Louwers: Iedereen heeft het over de gebrekkige laadinfrastructuur, maar er gebeurt echt heel veel. Bij lange afstanden kan het langs snelwegen al eens druk zijn aan de laadpalen die meestal een te beperkt aantal aansluitingen hebben, zeker nu toch echt zichtbaar meer elektrische auto’s onderweg zijn. Heeft iemand net een laadcyclus aangevat, dan is het lastig wachten tot men zelf aan de beurt komt. Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt.


Hebt u nog praktische tips voor de omgang met elektrische auto?

Frank Louwers: Om verder te gaan op het hierboven aangesneden onderwerp, raadt ik heel erg de app ‘A Better Routeplanner’ (ABRP) aan. Hiermee is het mogelijk een back-up in te plannen voor het geval een laadpaal overbezet of eventueel defect is. De app geeft zelfs rijadvies om op sommige snelwegtrajecten een bepaalde snelheid aan te houden en zo de reisroute gunstiger af te leggen. De aanbevelingen van de app voor laden zet ik dan wel weer over op het navigatiesysteem van de I-PACE.

Zie: https://abetterrouteplanner.com/