NEWS.

JAGUAR NIEUWS

jagipace19mylondontobrussels-680x450

JAGUAR RIJDT DOOR KANAALTUNNEL VOOR CONTINENTOVERSCHRIJDENDE RIT MET I-PACE

De Jaguar I-PACE heeft zijn dagelijkse gebruiksgemak gedemonstreerd door met een enkele batterijlading 369 kilometer af te leggen van Londen naar Brussel.

De reis van Londen naar Brussel

De volledig elektrische prestatie-SUV begon zijn intercitytrip op de Londense South Bank: met een volledig opgeladen batterij van 90 kWh vertrok hij richting Kanaaltunnel in Folkestone. Maar in tegenstelling tot de 80 miljoen voertuigen die de oversteek met de trein hebben gemaakt sinds de tunnel werd geopend, legde de I-PACE de 50 kilometer van ‘s werelds langste tunnel onder de zee op eigen kracht af.

Nadat Jaguar Boulter, de Jaguar-ingenieur aan het stuur, in Calais de servicetunnel tussen de twee spoorwegtunnels uit kwam, reed hij de zon tegemoet, oostwaarts om uiteindelijk bij de historische Kunstberg in het centrum van Brussel aan te komen met een batterijreserve van 8 procent.

Stephen Boulter, Vehicle Integration Manager voor de Jaguar I-PACE, verklaarde: “We weten dat klanten geen compromissen willen maken op het vlak van het dagelijkse gebruiksgemak. Daarom hebben we onze elektrische prestatie-SUV ontworpen om een uitmuntend reëel rijbereik af te leveren. Door de 369 kilometer van Londen naar Brussel af te leggen met één enkele lading – en een aanzienlijke reserve over te houden – hebben we aangetoond hoe probleemloos hij lange ritten aankan.”

Energie-efficiënte technologieën

Voor deze uitdaging gebruikte de I-PACE snelwegen en moest hij in de zomerse hitte de spits trotseren om de Belgische hoofdstad te bereiken. Om ervoor te zorgen dat bestuurders elke batterijlading optimaal kunnen benutten, beschikt de I-PACE over tal van technologieën die de energie-efficiëntie optimaliseren.

De I-PACE kan, voor de reist begint, met zijn preconditionering de batterij automatisch opwarmen of afkoelen tot haar ideale bedrijfstemperatuur. Ook kan het interieur op de gewenste temperatuur worden gebracht. Door hiervoor netstroom in plaats van batterijstroom te gebruiken, gebeurt dit veel efficiënter en blijft het rijbereik maximaal.

Het navigatiesysteem houdt rekening met de topografie van de weg en de rijstijl van de bestuurder om het rijbereik tijdens elke rit te berekenen en kan zelfs de meest energie-efficiënte route uitstippelen. Het waarschuwt de bestuurder ook wanneer de ingestelde bestemming niet kan worden bereikt en helpt hem om laadstations te zoeken binnen het rijbereik. Met een snellader van 100 kW gelijkstroom kan men het rijbereik in nauwelijks 15 minuten tijd met 100 kilometer vergroten.

Met zijn hypergeavanceerde, 90 kWh sterke lithium-ionbatterij levert de I-PACE een rijbereik van 470 kilometer (WLTP-cyclus) en accelereert hij van 0-100 km in amper 4,8 sec. Bovendien kunnen eigenaars de batterij in nauwelijks 45 minuten voor 80 procent opladen aan een snelle gelijkstroomlader (100 kW). Thuis opladen kan aan een WallBox op wisselstroom (7 kW), die dezelfde laadstatus in iets meer dan tien uur bereikt – ideaal voor een nachtelijke oplaadbeurt.

Het instrumentenbord kan ook weergeven hoeveel energie bepaalde systemen (zoals de klimaatregeling) gebruiken en hoeveel rijbereik men kan winnen door ze uit te schakelen. De Smart Climate-klimaatregeling met viervoudige temperatuurinstelling gebruikt de sensoren van het gordelsysteem om te bepalen hoeveel mensen er in de wagen zitten en verwarmt of koelt enkel daar waar daadwerkelijk iemand zit, om het comfort te verzekeren en tegelijk het energieverbruik te beperken.

Leuke weetjes

  • De hoeveelheid energie die de I-PACE gebruikte tijdens zijn 369 kilometer lange rit, komt overeen met de energie gegenereerd door nauwelijks 41 omwentelingen van een windturbine, die daarvoor iets minder dan twee minuten nodig heeft.*
  • Als u een keer per maand een dergelijke afstand aflegt met een zuiver elektrische wagen, zoals de I-PACE, in plaats van een klassiek aangedreven SUV met vergelijkbare afmetingen en vermogenscijfers, zou u:
    • uw CO2-uitstoot met bijna een half ton (489 kilogram) per jaar verminderen*
    • bijna € 1.000 per jaar besparen aan brandstof*

*Alle berekeningen zijn gebaseerd op de cijfers van de constructeur en de gemiddelde brandstof- en elektriciteitsprijzen in het Verenigd Koninkrijk. Correct op het moment van de publicatie.