JAGUAR NIEUWS
VAN HET CIRCUIT NAAR DE OPENBARE WEG: RACETECHNOLOGIE VOOR ENERGIEBEHEER IN HYBRIDE JAGUARS

Wanneer kun je je beschikbare elektriciteit het best gebruiken, en wanneer kun je het best de energierecuperatie optimaliseren door regeneratief te remmen? Dat is essentiële kennis als je de Jaguar I-TYPE 5, een bolide uit de Formule E-competitie, tijdens een race optimaal wilt laten presteren. Efficiëntie kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Weten waar je het beste het gaspedaal loslaat om energie te herwinnen, is net zo belangrijk als weten waar de optimale rempunten voor bochten liggen. Door conventioneel remmen gaat immers kostbare energie verloren. Daarom worden er voorafgaand aan elke race door Jaguar TCS Racing extreem gedetailleerde modellen van de Formule E-circuits gecreëerd, die vervolgens worden gebruikt in de hypergeavanceerde ‘driver-in-the-loop’-simulator om een energiestrategie uit te werken. Zo weten de Jaguar piloten Mitch Evans en Sam Bird keer op keer op welk moment ze het gaspedaal moeten indrukken en loslaten, en hoe ze zoveel mogelijk energie kunnen besparen.
Zoals diverse andere technologieën afkomstig uit de racewereld, heeft ook dit principe inmiddels zijn weg gevonden naar personenwagens. Het heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van de functie ‘Predictive Energy Optimisation’ (PEO) voor de PHEV-uitvoeringen van de Jaguar F-PACE en E-PACE, respectievelijk de P400e en P300e. Op basis van een schat aan gps-gegevens – waaronder de soorten wegen, de gemiddelde snelheden op die wegen en de hellingsgraden – bepaalt PEO hoe beide aandrijflijnen het best te gebruiken: zo wordt in stedelijke gebieden voorrang gegeven aan de elektromotor om emissievrij en stil te rijden terwijl de benzinemotor het voortouw neemt op snelwegen. Door de twee energiebronnen op intelligente wijze aan te sturen, kan een PHEV in reële rijomstandigheden efficiënter met de beschikbare energie omgaan.
Weten waar je het beste het gaspedaal loslaat om energie te herwinnen, is net zo belangrijk als weten waar de optimale rempunten voor bochten liggen. Door conventioneel remmen gaat immers kostbare energie verloren. Daarom worden er voorafgaand aan elke race door Jaguar TCS Racing extreem gedetailleerde modellen van de Formule E-circuits gecreëerd, die vervolgens worden gebruikt in de hypergeavanceerde ‘driver-in-the-loop’-simulator om een energiestrategie uit te werken. Zo weten de Jaguar piloten Mitch Evans en Sam Bird keer op keer op welk moment ze het gaspedaal moeten indrukken en loslaten, en hoe ze zoveel mogelijk energie kunnen besparen.
Zoals diverse andere technologieën afkomstig uit de racewereld, heeft ook dit principe inmiddels zijn weg gevonden naar personenwagens. Het heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van de functie ‘Predictive Energy Optimisation’ (PEO) voor de PHEV-uitvoeringen van de Jaguar F-PACE en E-PACE, respectievelijk de P400e en P300e. Op basis van een schat aan gps-gegevens – waaronder de soorten wegen, de gemiddelde snelheden op die wegen en de hellingsgraden – bepaalt PEO hoe beide aandrijflijnen het best te gebruiken: zo wordt in stedelijke gebieden voorrang gegeven aan de elektromotor om emissievrij en stil te rijden terwijl de benzinemotor het voortouw neemt op snelwegen. Door de twee energiebronnen op intelligente wijze aan te sturen, kan een PHEV in reële rijomstandigheden efficiënter met de beschikbare energie omgaan.

De MHEV-versies van de Jaguar XE, XF, E-PACE en F-PACE beschikken bovendien over ‘Eco Coach’, een functie die aan de hand van intelligente algoritmen de bestuurder helpt om een soepelere en efficiëntere rijstijl te ontwikkelen door de weg te analyseren en aan te geven waar het gaspedaal het best wordt losgelaten, om zo de voordelen van het regeneratieve remsysteem te maximaliseren. Eco Coach maakt zo voor elke rit een energiestrategie, die zich prima laat vergelijken met die van Formule E-piloten.
Onderweg gebruikt Eco Coach de gps-locatie en gegevens van de wagen in de cloud om te anticiperen op de meest waarschijnlijke route die de wagen zal nemen. Met behulp van de kaartgegevens kan de technologie tot 2,5 km vooruitkijken – de zogeheten elektronische horizon – en de kenmerken van de vooropliggende weg herkennen zoals bochten, kruispunten en rotondes, lagere snelheidsbeperkingen en afdalingen, stuk voor stuk elementen die de bestuurder kunnen aanzetten om het gaspedaal los te laten. Dit gedetailleerde beeld van de weg wordt voortdurend bijgewerkt en naar de regelmodule van de aandrijflijn gestuurd om het optimale vertragingspunt te bepalen, zodat de bestuurder zo veel mogelijk regeneratief kan remmen in plaats van de wrijvingsremmen te gebruiken.
Wanneer de wagen een optimaal vertragingspunt bereikt, vraagt Eco Coach de bestuurder intuïtief om de voet van het gaspedaal te halen via een groen pedaalpictogram in het instrumentenbord. Het volle pictogram wordt vervangen door contouren wanneer hij of zij dat effectief doet en verdwijnt wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Een weergave die nauw aansluit bij de stuurwielverlichting die de racepiloten op het circuit gebruiken om te weten wanneer ze hun voet van het gaspedaal moeten halen.
De Formule E biedt uitstekende mogelijkheden voor het ontwikkelen en testen van nieuwe technologie waarvan uiteindelijk ook elektrische en hybride personenwagens profiteren. Volgens sommigen is de technologische innovatie in de sport zelfs belangrijker dan het racen zelf. In elk geval is de Formule E meer dan alleen racen, en plaveit de competitie de weg voor de wagens van de toekomst. PEO en Eco Coach zijn beide fantastische voorbeelden van de ‘Race to Innovate’-filosofie van Jaguar, en van de manier waarop het merk erin slaagt om innovaties uit de uiterst competitieve autosport beschikbaar te maken voor zijn klanten.
-
VRAAG EEN PROEFRIT AAN
Vraag een proefrit aan bij de concessiehouder van uw keuze en ervaar zelf hoe uw favoriete Jaguar het op de weg doet
-
HOUD MIJ OP DE HOOGTE
Schrijf u hier in en ontvang op regelmatige basis het recentste nieuws over Jaguar
-
CONFIGURATOR
Configureer uw eigen Jaguar naar uw persoonlijke voorkeur aan de hand van onze online configurator
-
PRIJSLIJSTEN & BROCHURES
Download een prijslijst en/of brochure en kom alles te weten over uw favoriete Jaguar
We gebruiken YouTube-video's op onze website. 0m deze video's te bekijken, moet u de cookies accepteren die YouTube op uw toestel plaatst. Deze worden door Jaguar geklasseerd als niet-essentiële functionele cookies.