COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

NEWS.

JAGUAR NEWS

ipace-blue-680x450

JAGUAR LAND ROVER TEST EEN NIEUW RECYCLAGEPROCES OM HET PROBLEEM VAN PLASTICAFVAL IN DE WERELD AAN TE PAKKEN.

• Jaguar Land Rover werkt samen met BASF in een onderzoeksproject om de uitdagingen van plasticafval aan te pakken.
• Met het project ChemCycling wordt plastic afval gerecycleerd tot hoogwaardige materialen voor mogelijk gebruik in toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover.
• Gerecycleerd plastic materiaal wordt getest in prototypeonderdelen voor de productie in de volledig elektrische Jaguar I-PACE om er zeker van te zijn dat het aan de strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen van Jaguar Land Rover voldoet.
• Samenwerking is een stap in de richting van de visie van Jaguar Land Rover op een “Destination Zero”-toekomst.


Jaguar Land Rover test een innovatief recyclageproces waarbij plastic afval wordt omgezet in een nieuw materiaal van topkwaliteit dat mogelijk in toekomstige modellen kan worden gebruikt. Naar schatting zal de hoeveelheid plasticafval tegen 2050 wereldwijd meer dan 12 miljoen ton bedragen*. Tegenwoordig kan niet al dit plastic worden gerecycleerd voor gebruik in autotoepassingen – zeker niet in auto-onderdelen die aan de strengste veiligheids- en kwaliteitsnormen moeten voldoen.

Samen met het chemische bedrijf BASF werkt Jaguar Land Rover aan het proefproject ChemCycling waarbij huishoudelijk plasticafval, dat anders op stortplaatsen of in verbrandingsovens terecht zou komen, wordt opgewaardeerd tot een nieuw hoogwaardig materiaal.

Het plasticafval wordt via een thermochemisch proces omgezet in pyrolyse-olie. Deze secundaire grondstof wordt vervolgens in de productieketen van BASF ingevoerd ter vervanging van fossiele grondstoffen; uiteindelijk wordt een nieuw topmateriaal geproduceerd met de hoge kwaliteit en eigenschappen van 'nieuwe' kunststoffen. Belangrijk is dat het kan worden getemperd en gekleurd, waardoor het de ideale duurzame oplossing is voor de volgende generatie dashboards en koetswerkvlakken van de modellen van Jaguar en Land Rover.

Jaguar Land Rover en BASF testen momenteel het proefmateriaal in een Jaguar I-PACE-prototype bij het omspuiten van de voorste draagconstructie om na te gaan of het aan dezelfde strenge veiligheidseisen voldoet als het bestaande originele onderdeel.

In afwachting van de resultaten van de tests en de vooruitgang in het marktrijp maken van de chemische recyclage zou de toepassing van het nieuwe hoogwaardige materiaal betekenen dat Jaguar Land Rover in eigen land gerecycleerd plastic in zijn wagens zou kunnen gebruiken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit of de veiligheid**.

Chris Brown, Senior Sustainability Manager bij Jaguar Land Rover, zegt: “Plastic is van vitaal belang voor de autoproductie en heeft zijn voordelen in het gebruik bewezen, maar plasticafval blijft een belangrijke wereldwijde uitdaging. Om dit probleem op te lossen is innovatie en een gezamenlijk denken tussen regelgevers, fabrikanten en leveranciers nodig.

Bij Jaguar Land Rover verhogen we proactief de hoeveelheid gerecycleerd materiaal in onze producten, verwijderen we het plastic voor eenmalig gebruik in onze activiteiten en verminderen we overtollig afval gedurende de hele levenscyclus van het product. De samenwerking met BASF is slechts één van de manieren waarop we ons engagement voor een circulaire economie verder uitbouwen
”.

Dit is het recentste voorbeeld van de inzet van Jaguar Land Rover om de uitdaging van plasticafval aan te gaan. Het bedrijf heeft met Kvadrat samengewerkt om klanten alternatieve zetelopties te bieden die zowel luxueus als duurzaam zijn. Het hoogwaardige materiaal, dat aanvankelijk beschikbaar was op de Range Rover Velar en de Range Rover Evoque, is een combinatie van een duurzame wolmengeling met een technisch imitatie-suèdeleder dat is gemaakt van 53 gerecycleerde plastic flessen per wagen.

Jaguar Land Rover heeft zijn doelstelling voor 2020 om geen afval naar het stort te brengen voor zijn Britse activiteiten al gehaald. Dit omvat het verwijderen van 1,3 miljoen m2 – gelijk aan 187 voetbalvelden – plastic uit de productielijn en het vervangen van 14 miljoen plastic wegwerpartikelen in de bedrijfsactiviteiten.

Samen leiden deze inspanningen tot de visie van Jaguar Land Rover op Destination Zero; een ambitie om samenlevingen veiliger en gezonder en het milieu schoner te maken. Door voortdurende innovatie om zijn producten en diensten aan de snel veranderende wereld aan te passen, legt het bedrijf de focus op het streven naar een toekomst zonder uitstoot, zonder ongevallen en zonder files.

* https://advances.sciencemag.org/content/3/7/e1700782.full

** Alle geteste wagens van Jaguar en Land Rover voldoen aan Euro NCAP 5*.