COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

JAGUAR XE PROJECT 8

De perfectionering van de nieuwe Jaguar XE SV Project 8 is bijna afgelopen en de productie gaat in juni van start. Sinds hij vorig jaar aan het publiek werd voorgesteld tijdens het Goodwood Festival of Speed, heeft de Project 8 nog tal van verbeteringen ondergaan om Jaguars snelste vierdeursberline ooit tot de snelste en meest sensationele vierdeursberline op de weg te maken.

John Edwards, Managing Director Jaguar Land Rover Special Operations, verklaarde: “De snelste prestatieberline ter wereld is nog sneller geworden. Het ontwikkelingsteam van Special Vehicle Operations, dat verantwoordelijk is voor de Jaguar XE SV Project 8, blijft grenzen verleggen. Dat streven om nog beter te doen, zit onze ontwerpers en ingenieurs in het bloed.”

De Project 8 is een vierdeursauto met onvervalste supersportwagenprestaties. Zijn topsnelheid bedraagt 321 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,7 seconden*. Hij vestigde vorig jaar een nieuw productiewagenrecord op de Nordschleife van de Nürburgring, de ‘goudstandaard’ voor allround topprestaties. Met zijn snelste ronde van 7 min, 21 seconden en 23 honderdsten toonde hij zich sneller dan heel wat supersportwagens en verbrak hij het vierdeursrecord met meer dan 10 seconden.

Mark Stanton, Special Vehicle Operations Director, verklaarde: “Met de Project 8 hebben we alles in het werk gesteld om een leuk rijdende en meeslepende auto te bouwen die de bestuurder aanmoedigt om zijn prestaties te benutten. Ons ronderecord op de Nürburgring bewijst dat we in ons opzet geslaagd zijn, maar toch denken we nog sneller te kunnen gaan. Elk aspect van de auto wordt voortdurend verbeterd om zo kleine winsten te boeken die hem nog sneller maken, zonder aan zijn rijgemak te raken.”

Met zijn 600 pk sterke variant van Jaguars legendarische 5.0 liter V8 Supercharged motor werpt de Project 8 zich op als het krachtigste wegmodel ooit van Jaguar. Van deze beperkte, met de hand gebouwde reeks zullen maximaal 300 exemplaren worden geassembleerd in het Technical Centre in Coventry.

David Pook, Vehicle Dynamics Manager voor de Project 8, zei: “Positief aan de beslissing om slechts 300 exemplaren te bouwen, die bovendien allemaal met de hand gemaakt zijn, is dat je de auto kunt blijven ontwikkelen tot aan de start van de productie. Dat is dan ook precies wat we gedaan hebben. De veren werden stijver, net als de motorsteunen. De lagers van de ophangingsarmen werden aangepast. De remmen werden geperfectioneerd om het gewenste pedaalgevoel en prestatieniveau te bereiken. Dat alles werd gedaan om de auto nog alerter te maken, zodat hij nog beter rijdt. De grootste wijzigingen hadden echter betrekking op de software. We maakten tal van kleine aanpassingen om de prestaties, de feedback, de alertheid en het raffinement naar een hoger niveau te tillen. We blijven de auto voortdurend optimaliseren en zijn nooit echt tevreden. We blijven onszelf tot het uiterste drijven om de auto verder te verbeteren en grenzen te verleggen. Zo rijdt hij ontegensprekelijk nog sneller, nog beter en nog alerter dan zes maanden geleden. Onze inspanningen hebben dus vruchten afgeworpen.”

De hoogtepunten over de ontwikkeling van de Project 8 kan u in de video hier bekijken.

In tegenstelling tot de meeste prestatiegerichte productieberlines beschikt de vierwielaangedreven Project 8 over echte racetechnologie. Voorbeelden van standaardvoorzieningen zijn de regelbare rijhoogte en wielvlucht, de verstelbare frontsplitter en achtervleugel, de vlakke onderkant, de koeling voor de differentieelolie, de voor het circuit geperfectioneerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden op 20” gesmede velgen (de enige optie) en keramische wiellagers naar F1-model, een primeur voor productiewagens.

De voorste veerpoten, de tweedelige wishbones bovenaan, de kogelgewrichten in plaats van rubberen lagerbussen, de dubbele schroefveren, de dempers, de onderste ophangingslagers, de stabilisatorstangen en de nieuwste koolstofkeramische remmen zijn allemaal nieuw en specifiek voor de Project 8. De enige koetswerkonderdelen die rechtstreeks werden overgenomen van de standaard XE zijn het dak en de buitenste deurpanelen, die allebei uit aluminium zijn gemaakt. De geventileerde motorkap en gewelfde voorvleugels en bumpers werden uit lichte koolstofvezel gemaakt.

Al die hypergeavanceerde technologie geeft de bestuurder nog meer feedback en vertrouwen, een scherpere respons en een uitzonderlijke duurzaamheid, waardoor herhaaldelijke circuituitstappen geen probleem vormen.

In zijn meest extreme standen en in de ‘Track’-modus levert de Project 8 een neerwaartse druk van 122 kg bij 300 km/u. Dat is 25 procent meer dan zijn dichtste rivaal. Bovendien is hij de eerste Jaguar die standaard over een ‘Track’-modus beschikt op alle versies. Die modus stemt de aandrijving en stabiliteitscontrolesystemen af op circuitgebruik door de gas- en stuurresponsen aan te scherpen en de dempers in hun meest agressieve stand te plaatsen.

Mark Stanton, Special Vehicle Operations Director, zei: “De vermogensontwikkeling en de schakelovergangen zijn de meest instinctieve die Jaguar ooit heeft aangeboden – elke verbetering van 1/100e van een seconde in de schakeltijd maakt het verschil bij een volledige ronde op de Nürburgring.”

Er zijn twee versies van de Project 8 verkrijgbaar: De vierzitsversie bevat alle autosporttechnologie die centraal staat in de Project 8. Daarnaast is er echter nog een ‘hardcore’-variant met twee plaatsen, Track Pack genaamd, die 12,2 kilogram lichter is en over racekuipjes in koolstofvezel en vierpuntsharnassen beschikt. In plaats van de achterbank zit een massieve metalen plaat en een halve rolkooi met harnasbevestiging, die de torsiestijfheid met 27 procent verhogen in vergelijking met de vierzitsversie.

Mark Stanton, Special Vehicle Operations Director, verklaarde: “U mag op uw beide oren slapen: er werd geen kans onbenut gelaten om de Project 8 tot de meest meeslepende Jaguar ooit te maken.”

De legendarische sportwagenpiloten Andy Wallace en Davy Jones vervoegden het Special Vehicle Operations ontwikkelingsteam op het Goodwood Motor Circuit afgelopen maand. Na tests op het meest uitdagende Britse circuit, verklaarden ze de nieuwe “onthutsend” en een “winnaar”.

De Britse piloot Andy Wallace won de 24 Uren van Le Mans 24 in 1988 aan het stuur van de Jaguar XJR-9 en maakte deel uit van het Jaguar-team dat in 1988 en 1991 de World Sports Car Championship won. Voor Wallace was het de eerste keer dat hij met de all-wheel-drive Project 8 reed.

De Amerikaan Davy Jones maakte ook deel uit van hetzelfde Jaguar-team dat in 1988 en 1991 de overwinning behaalde. Hij won de 24 uren van Daytona in1990 in een XJR-12 (met Andy Wallace), en eindigde tweede in de 24 Uren van Le Mans in 1991. Hij won Le Mans in 1996.

De prijzen van de Project 8 beginnen bij € 185.000 in België. Dit is al de tweede verzameleditie van Special Vehicle Operations, na de F-TYPE Project 7 uit 2014. De eerste exemplaren worden deze zomer geleverd.

*Alle cijfers zijn schattingen van de constructeur en moeten nog worden bevestigd voor de definitieve productie

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.