COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

JAGUAR LAND ROVER INVESTEERT IN ZELFRIJDENDE WAGENS

De zelfrijdende auto’s van Jaguar Land Rover komen steeds naderbij in de dagelijkse realiteit. Tijdens een aantal demonstraties konden zelfrijdende testwagens autonoom parkeerplaatsen vinden en inparkeren zonder input van de bestuurder. Verschillende spitstechnologieën aan boord van de wagen maken het stadsverkeer heel wat minder stresserend.

De test vond plaats op open openbare wegen in Milton Keynes en kaderde in het werk dat Jaguar Land Rover verricht in samenwerking met het Britse consortium Autodrive, dat zelfrijdende auto’s en geconnecteerde technologieën test.

Joerg Schlinkheider, Chief Engineer Automated Driving bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “We investeren zwaar in geautomatiseerde technologieën om het leven van onze klanten veiliger en eenvoudiger te maken. Door dagelijkse stressmomenten – zoals het parkeren in kleine plaatsen – te elimineren, kunnen de bestuurders zich echt focussen op de aangenamere aspecten van onze wagens.”

Jaguar Land Rover heeft ook geconnecteerde technologieën ontwikkeld om de integratie van de geautomatiseerde rijfuncties te vereenvoudigen. Deze technologie stelt voertuigen in staat om met elkaar en hun omgeving te communiceren. Zo beschikken bestuurders sneller over de informatie die ze nodig hebben en kan de auto sneller reageren. De constructeur testte twee functies in Milton Keynes: ‘Emergency Vehicle Warning’ en ‘Electronic Emergency Brake Light’. Emergency Vehicle Warning (EVW) waarschuwt bestuurders wanneer er een prioritair voertuig nadert en geeft aan vanuit welke richting het voertuig komt. Electronic Emergency Brake Light (EEBL) waarschuwt wanneer een andere geconnecteerde auto zwaar in de remmen gaat, zodat bestuurders in veel gevallen verscheidene seconden meer tijd hebben om een ongeval te vermijden.

Jaguar Land Rover ontwikkelt semi- en volledig geautomatiseerde rijtechnologieën om klanten de keuze te bieden tussen zelf en autonoom rijden, en tegelijk een aangename en veilige rijervaring te garanderen. De visie van de constructeur bestaat erin autonome voertuigen te bouwen die zich kunnen handhaven in de meest uiteenlopende weg- en terreinomstandigheden en weertypes. Doorheen het Britse Autodrive-programma wordt een waaier aan geconnecteerde functies uitgebreid getest:
• Emergency Vehicle Warning (EVW) – Verzendt een signaal vanuit prioritaire voertuigen (ambulance, brandweerwagen, politiewagen) naar geconnecteerde auto’s. Het systeem waarschuwt dat het prioritaire voertuig eraan komt en adviseert om plaats te maken.
• Intersection Collision Warning (ICW) – Waarschuwt de bestuurder wanneer het onveilig is om een kruispunt op te rijden door dreigende aanrijdingen met andere voertuigen.
• In-Vehicle Signage (IVS) – Verzendt informatie over de wegomstandigheden, files of andere incidenten rechtstreeks naar het scherm in de wagen, eerder dan een beroep te moeten doen op dure brugsystemen.
• Electronic Emergency Brake Light (EEBL) – Waarschuwt de bestuurder wanneer een voorligger plots remt, door dit tijdig te melden, in het bijzonder wanneer de bestuurder de lichten van het remmende voertuig niet kan zien door de weersomstandigheden, de lay-out van de weg of andere voertuigen.
• Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) – Verzendt verkeerslichtinformatie naar de geconnecteerde auto, die dan de optimale naderingssnelheid kan berekenen en zo het aantal stops door rode lichten kan beperken. Dat versoepelt de verkeersstroom en reduceert de schadelijke uitstoot door stilstaande auto’s.
• Intersection Priority Management (IPM) – Geeft aan welk voertuig voorrang heeft wanneer twee of meer geconnecteerde voertuigen bij een kruispunt zonder voorrangsborden of verkeerslichten komen.
• Collaborative Parking – Geeft realtime-informatie over vrije parkeerplaatsen in de omgeving van de auto of dicht bij de bestemming van de bestuurder.

UK Autodrive is het grootste van drie consortia die in het Verenigd Koninkrijk gecreëerd werden om de introductie van zelfrijdende voertuigen in het VK te ondersteunen. UK Autodrive brengt toonaangevende technologiebedrijven en autoconstructeurs, waaronder Jaguar Land Rover, toekomstgerichte lokale autoriteiten en academische instellingen samen voor een grootschalige, drie jaar durende Britse test met autonome en geconnecteerde voertuigtechnologieën in Milton Keynes en Coventry. UK Autodrive wordt door de overheid en de industrie gefinancierd.

Eerder kondigde Jaguar Land Rover reeds aan dat vanaf 2020 alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover geëlektrificeerd worden, wat de keuze voor onze klanten verder zal verruimen. We zullen over ons hele gamma geëlektrificeerde producten lanceren, van volledig elektrische wagens tot plug-inhybrides en ‘mild hybrids’, en daarnaast ook ultraschone benzine- en dieselmotoren blijven aanbieden. Het spreekt voor zicht dat de integratie van geconnecteerde technologieën daarbij een uiterst belangrijke rol speelt.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.