COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

WLTP VERVANGT NEDC VANAF SEPTEMBER 2018



Vanaf september 2018 staan er een pak veranderingen op til wat betreft de regelgeving voor Europese voertuigen. Zo wordt de verouderde testcyclys NEDC vervangen door WLTP en RDE. Voor u, als klant, verandert er niets. Voor alle voertuigen op de markt wél. Wat precies ontdekt u hier.

Verouderde normcyclus NEDC

Komt er een nieuw product op de Europese markt, dan wordt deze onderworpen aan een heleboel testen om er zeker van te zijn dat het aan de geldende regelgeving voldoet. Zo bent u er zeker van dat u een veilig product koopt. Voor het goedkeuren van voertuigen werd er in de jaren zeventig NEDC (New European Driving Cycle) in het leven geroepen. Met deze testcyclus worden de rijomstandigheden op Europese wegen nagebootst. Op die manier worden het verbruik en de uitstoot van voertuigen gemeten, en krijgen we zo een beter blik op zuinige en minder zuinige wagens.

De laatste keer dat NEDC een update kreeg was in 1997: in dat jaar verscheen de eerste generatie hybride auto’s op de markt.

De nieuwe WLTP...

De voorbije jaren zagen heel wat nieuwe voertuigtypes het licht (zoals elektrische auto’s, PHEV’s, MHEV’s, etc.), waardoor een nieuwe testcyclus nodig werd. Vanaf september 2018 bestaat NEDC niet meer en moeten autoconstructeurs voldoen aan de nieuwe normcyclus WLPT (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), die afgestemd is op de huidige motortechnologie en realistischere testomstandigheden nabootst.

Dit zijn de grootste verschillen tussen NEDC en WLTP:

• Hogere gemiddelde snelheid (van 34 km/u naar 46.5 km/u)
• Hogere maximale snelheden (van 120 km/u naar 131 km/u)
• Meer verschillende testomstandigheden (in en buiten de stad, op autosnelwegen, etc.)
• Langere afstanden (van 11 km naar 23 km)
• Langere testduur (van 20 min naar 30 min)
• Meer versnellingen en vertragingen
• Een realistischere rijstijl

Deze wijzigingen maken van WLTP een veel realistischere basis om het brandstofverbruik en de uitstoot van voertuigen te bepalen. Vanaf nu worden alle nieuwe auto’s volgens deze normcyclus getest, ook de modellen die al langer op de markt zijn.

...en de nieuwe RDE

Een andere nieuwigheid waar alle wagens aan moeten voldoen is de RDE test (Real Driving Emissions). Deze reële emissietest meet de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxide, op open wegen. De testen worden, zoals de naam aangeeft, in reële rijomstandigheden uitgevoerd en niet in een laboratorium.

Wat betekent dit voor JLR?

Alle voertuigen van JLR zijn conform de WLTP-normcyclus en de RDE-norm dankzij baanbrekende motortechnologie. Wel zullen de nieuwe cijfers een betere indicatie geven van de uitmuntende prestaties van onze motoren.
© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.