COOKIE POLICY

Jaguar wil graag cookies gebruiken om informatie op uw computer op te slaan. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren en die producten en diensten aan te bieden die u volgens ons kunnen aanbelangen. Een van die cookies is essentieel om bepaalde delen van de site te laten werken en werd reeds toegestuurd. U kunt alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar bepaalde onderdelen van de site werken dan mogelijk niet correct. Meer informatie over online gedragspubliciteit of de cookies die we gebruiken en hoe u ze kunt verwijderen, vindt u in ons Privacybeleid.

JAGUAR NIEUWS

XF SPORTBRAKE VERPULVERT WERELDRECORD

Voormalig Olympisch skiër Graham Bell heeft het Guinnesswereldrecord voor de hoogste snelheid op getrokken ski’s aan diggelen geslagen met de hulp van de nieuwe Jaguar XF Sportbrake.

Er waren slechts enkele oefenpogingen nodig om duidelijk te maken dat Graham Bell en de XF Sportbrake perfect opgewassen waren tegen de uitdaging om het door Guinness World Records vooropgestelde record met meer dan 76 km/u te overtreffen: in het Revi Test Centre van Jaguar Land Rover in Arjeplog (Zweden) haalden ze een topsnelheid van 189,07 km/u. Om het Guinness-wereldrecord te verbreken moest Graham een gemiddelde snelheid van meer dan 112,65 km/u halen op zijn ski’s, getrokken door de XF Sportbrake. Maar met een temperatuur van -28 °C werden de fysieke grenzen van Graham en de prestaties van de prestigebreak zwaar op de proefgesteld.

Graham Bell verklaarde achteraf: “Ik ben erg trots op dit nieuwe Guinness-wereldrecord maar het was een echte teamverwezenlijking. De Jaguar-ingenieurs stonden me op elk moment bij. De XF Sportbrake gaf op elk moment blijk van een perfecte beheersing en gaf me het vertrouwen om het record niet gewoon te verbreken maar om het met een grote marge aan diggelen te slaan!”

Met zijn uitstekende prestaties op elk oppervlak was de XF Sportbrake het perfecte voertuig om dit record te verbeteren. Zijn instinctieve AWD-vierwielaandrijving boezemt het nodige vertrouwen in en het AdSR-systeem (Adaptive Surface Response) en All Surface Progress Control helpen de bestuurder om de auto onder controle te houden in omstandigheden met beperkte grip. De 3,0-liter V6-benzinemotor met compressor levert een vermogen van 380 pk, genoeg om de XF Sportbrake in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. Dat volstond ruimschoots om de snelheid te halen die Graham nodig had om het record te verbreken.

Nick Collins, Vehicle Line Director voor de Jaguar XF, verklaarde: “De XF Sportbrake bouwt voort op het succes van de berline en beschikt over dezelfde geavanceerde AWD-vierwielaandrijving en de aluminiumintensieve architectuur die de XF al heel wat prijzen hebben opgeleverd. Een fantastisch rijgedrag, een overvloed aan tractie en een uitzonderlijke stabiliteit tegen hoge snelheid maakten hem tot de perfecte keuze voor deze recordpoging.”

Diverse geavanceerde chassistechnologieën maken de nieuwe Jaguar XF Sportbrake tot een meeslepende keuze in zijn klasse. Zijn dynamische architectuur, die haar sporen reeds verdiende in de XF berline, zijn adaptieve technologieën en zijn intelligente functies maken dat zijn uitzonderlijke functionaliteit enkel wordt geëvenaard door zijn sportieve dynamiek en merktypische evenwicht. Conform het veelzijdige design van de hoogwaardige lifestylebreak biedt Jaguar ook diverse accessoires zoals ski- en snowboardhouders (vier paar ski’s of twee snowboards). Ideaal voor dit soort avontuurlijke uitstapjes.

Het Revi Test Centre is de thuisbasis voor het centrum voor extreme koudklimaattests en de Jaguar Experience Ice Academy. Deze academie is de perfecte plaats om aan het stuur van de nieuwste Jaguar- en Land Rover-modellen te genieten van de sensaties van ijsritten. Onder begeleiding van ervaren instructeurs worden de rijvaardigheden van de deelnemers naar een heel nieuw niveau getild.
© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2018

Registered Office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF
Registered in England No: 1672070
De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.