Jaguar's lange en glorieuze autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale straatauto's voor altijd beïnvloed. Met onze deelname aan de Formule E zette wij deze traditie voort en bepalen wij de koers voor onze toekomstige elektrische auto's.

ONZE RACEAUTO'S

XK120 model shown

Jaguar XK120

Periode: 1948 - 1954

Topsnelheid: 200,5 km/h

Motorinhoud: 3.442 cm3

Vermogen: 160 pk / 119 kW

Feit: de XK120 was ten tijde van zijn lancering 's werelds snelste productieauto.

C-TYPE model shown

Jaguar C-TYPE

Periode: 1951 - 1953

Topsnelheid: 231,7 km/h

Motorinhoud: 3.442 cm3

Vermogen: 207 pk / 154 kW

Feit: de schijfremmen van de C-TYPE werden de standaard in de auto-industrie.

D-TYPE model shown

Jaguar D-TYPE

Periode: 1954 - 1957

Topsnelheid: 260,7 km/h

Motorinhoud: 3.442 cm3

Vermogen: 250 pk / 186 kW

Feit: de D-TYPE won Le Mans in 1955, 1956, 1957

XJS model

Jaguar XJS

Periode: 1975 - 1996

Topsnelheid: 246,2 km/h

Motorinhoud: 4.235 cm3

Vermogen: 285 pk / 212 kW

Feit: de XJS won de 24 uur van Spa in 1983

XJR model shown

Jaguar XJR

Periode: 1983 - 1991

Topsnelheid: 368,5 km/h

Motorinhoud: 6.995 cm3

Vermogen: 750 pk / 559 kW

Feit: de XJR-12 werd eerste en tweede in Le Mans 1990.

FORMULA 1 - R2 & R3 model

Jaguar R1 – R5

Periode: 2000 - 2004

Topsnelheid: 312,2 km/h

Motorinhoud: 2.998 cm3

Vermogen: 770 pk / 574 kW

Feit: Eddie Irvine en Mark Webber waren de coureurs van Jaguar's Formule1-team

FORMULA E I-TYPE 1 model shown

Jaguar I-TYPE 1

Periode: 2016 - 2017

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Motorinhoud: n.v.t.

Vermogen: 200 kW, gelijk aan 270 pk

Feit: Jaguar keerde terug in de autosport in seizoen 3 van de Formule E, 2016/17

FORMULA E I-TYPE 2 model

Jaguar I-TYPE 2

Periode: 2017 - 2018

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Motorinhoud: n.v.t.

Vermogen: 200 kW, gelijk aan 270 pk

Feit:Jaguar behaalde zijn eerste podiumplaats en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4, 2017/18

F1 I-Type model

Jaguar I-TYPE 3

Periode: 2018 - 2019

Topsnelheid:  250 km/h

Capaciteit accu: 52 kWh

Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk

Feit: De Jaguar I-TYPE 3 stelde de eerste overwinning van het team in de Formule E veilig tijdens de E-Prix van Rome in 2019 - Jaguar's eerste internationale overwinning in de autosport sinds 1991.

I-type model side profile

Jaguar I-TYPE 4

Periode: 2019 - 2020

Topsnelheid: 280 km/h

Capaciteit accu: 52 kWh

Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk

Feit: De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd en behaalde daarmee een beslissende overwinning in Mexico-Stad en pole position en een podiumplaats in Santiago.

Jaguar I-TYPE 5

Periode: 2021 - 2022

Topsnelheid: 280 km/h

Capaciteit accu: 54 kWh

Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk

Feit: De aandrijflijn van de Jaguar I-TYPE 5 is intern ontwikkeld met een ultramoderne omvormer waarbij 24-karaats goud is gebruikt vanwege de uitstekende geleidende eigenschappen van dit materiaal.

Jaguar I-TYPE 6

Periode: 2023 - 2024 

Topsnelheid: 320 km/h

Capaciteit accu: 47 kWh

Vermogen: 350 kW, gelijk aan 470 pk

Feit: De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar raceauto die ooit is gemaakt. Het systeem voor regeneratief remmen van de auto is zo krachtig, dat conventionele achterremmen overbodig zijn.

ONZE MIJLPALEN IN DE AUTOSPORT

Vintage shot of a car from front

Jaguar XK120

1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

 

De XK120 was een volledig nieuwe sportwagen en het testmodel voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar. Hij stond bekend als de snelste productieauto ter wereld. De XK120 won op Silverstone en een jaar later maakten drie XK120's hun debuut op Le Mans. Dat was het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

Old vintage shot of a jaguar

Jaguar C-TYPE

1951-1953 – LE MANS

 

In 1951 trad luchtvaartingenieur Malcolm Sayer in dienst bij Jaguar, en bracht luchtvaartdiscipline en -expertise met zich mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede werd, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt hij drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.

Vintage collection shot of a jaguar

Jaguar D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

 

Door slecht weer ziet de D-TYPE de overwinning op Le Mans in 1954 aan zich voorbijgaan, zelf na het behalen van een recordbrekende topsnelheid van 274 km/h. Maar de gestroomlijnde auto revancheert zich en wint in 1955, 1956 en 1957 – een jaar waarin hij vijf van de bovenste zes plaatsen bezet. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.

XJS extreme turn shot

Jaguar XJS

1975-1996 – ETCC EN 24 UUR VAN SPA

 

In 1982 sluit de Britse coureur Tom Walkinshaw zich onder de vlag van TWR aan bij een team V12 XJS’s voor het European Touring Car Championship waarin hij diverse overwinningen behaalt. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 uur van Spa.

Shot of XJR running on a track

Jaguar XJR-9

1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS

 

De XJR-bolides met gesloten cockpit blijken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor wint zowel de 24 uur van Daytona als Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar winnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

Formula 1 racing scene

Jaguar R1 t/m R5

2000-2004 – FORMULE 1

 

Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 weet voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team is ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Jaguar is onderdeel van Ford en ontwikkelt drie auto's die elk met de door Ford ontworpen Cosworth V10-motot worden uitgerust.

Quick shot of Jaguar's formula one

Jaguar I-TYPE 1

2016 – FORMULE E

 

Geïnspireerd door onze autosporthistorie en gesteund door een team van succesvolle autosportingenieurs, -designers en briljante technici, traden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE 1 toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en enthousiast om aan de start te verschijnen.

Formula 1 drifting shot

Jaguar I-TYPE 2

2017 - FORMULE E

 

Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een duizelingwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.

Formula 1 racing shot of jaguar 02

Jaguar I-TYPE 3

2018-2019 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 3 schreef samen met de Nieuw-Zeelandse coureur Mitch Evans geschiedenis voor Panasonic Jaguar Racing in de ABB FIA Formule E. In April 2019 won het team de E-Prix van Rome, de eerste winst van Jaguar in de internationale autosport sinds 1991.

Formula 1 racing shot of jaguar

Jaguar I-TYPE 4

2019-2020 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindige sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.

Jaguar I-TYPE sport car

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 5 was uitgerust met een ultramoderne aandrijflijn, die intern is ontwikkeld door Jaguar Racing engineers. Deze was gericht op hogere efficiëntie en minder gewicht. In seizoen 2022 was de Jaguar I-TYPE 5 vier keer de winnaar en behaalde hij zeven podiumplaatsen en pole position in Monaco. Mitch Evans schreef geschiedenis met een dubbele overwinning in Rome.

Jaguar I-TYPE sport car

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde elektrische raceauto van Jaguar. Het is de eerste FIA Formule E-auto met een aandrijflijn zowel voor als achter, waarmee het regeneratievermogen wordt verdubbeld en achterremmen overbodig zijn. In het ABB FIA Formule E World Championship van 2023 eindigde Jaguar TCS Racing als tweede met 292 punten en behaalde het team 11 podiumplaatsen, vier overwinningen en drie pole positions.

BLIJF ONTDEKKEN

Jaguar I-Pace stylish tail light

JAGUAR I-PACE

Van het racecircuit naar de weg: ervaar de volledig elektrische performance en actieradius van de Jaguar I-PACE.

Jaguar racing car front view

RACEKALENDER EN KLASSEMENT

Blijf op de hoogte van Jaguar TCS Racing en seizoen 2024 van het ABB FIA Formule E World Championship.

Jaguar I Pace car charging close up view

INNOVATIERACE

Een prachtig design en adembenemende prestaties. Ontdek hoe onze ervaringen in het ABB FIA Formula E World Championship worden toegepast op onze elektrische productiemodellen.