Jaguar's lange en illustere autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale wagens voor altijd beïnvloed. Onze toetreding tot de Formule E zet deze traditie voort; we bepalen hiermee de koers voor onze toekomstige elektrische wagens.
ONZE RACEWAGENS
-
XK120
Datum: 1948 - 1954
Topsnelheid: 200,5 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 160 pk / 119 kW
Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productiewagen ter wereld -
C-TYPE
Datum: 1951 - 1953
Topsnelheid: 231,7 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 207 pk / 154 kW
Feit: De remschijven van de C-Type worden de standaard in de auto-industrie -
D-TYPE
Datum: 1954 - 1957
Topsnelheid: 260,7 km/h
Motorinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 250 pk / 186 kW
Feit: De D-Type wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957 -
XJS
Datum: 1975 - 1996
Topsnelheid: 246,2 km/h
Motorinhoud: 4.235 cc
Vermogen: 285 pk / 212 kW
Feit: De XJS wint de 24 Uren van Spa in 1983 -
XJR
Datum: 1983 - 1991
Topsnelheid: 368,5 km/h
Motorinhoud: 6.995 cc
Vermogen: 750 pk / 559 kW
Feit: De XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans -
FORMULE 1 - R2 EN R3
Datum: 2000 - 2004
Topsnelheid: 312,2 km/h
Motorinhoud: 2.998 cc
Vermogen: 770 pk / 574 kW
Feit: Eddie Irvine en Mark Webber rijden voor het F1-team van Jaguar -
FORMULA E I-TYPE 1
Datum: 2016 - 2017
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
Vermogen: 270 pk / 200 kW
Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport -
FORMULA E I-TYPE 2
Datum: 2017 - 2018
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
Motorinhoud: N/A
Vermogen: 270 pk / 200 kW
Feit: Jaguar scoorde zijn eerste podium en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4 (2017/2018)
ONZE RACEMIJLPALEN
-
XK120
1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS
Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport. -
C‑TYPE
1951-1953 – LE MANS
In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening. -
D‑TYPE
1954-1957 – LE MANS
Na een verlies in 1954 als gevolg van het slechte weer won de D-TYPE in 1955, 1956 en 1957 in Le Mans, het jaar waarin de auto vijf van de top zes-plaatsen claimde. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd. -
XJS
1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA
In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Uur van Spa. -
XJR-9
1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN 24 UUR VAN LE MANS
De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor uithoudingswedstrijden, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs. -
R1 tot R5
2000-2004 – FORMULE 1
Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor. -
I‑TYPE 1
2016 – FORMULE E
Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten. -
I-TYPE 2
2017 - FORMULE E
Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een duizelingwekkend snelle tijd van 2,9 seconden. -
I-TYPE 4
2019-2020 – FORMULA E
De Jaguar I-TYPE 4 heeft een lichte en efficiënte aandrijflijn die voor een dominante overwinning heeft gezorgd in Mexico City, en voor een poleposition en een plek op het podium in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindige sterk op P7 in het teamklassement van het kampioenschap.