Primaire navigatie overslaan

ONZE UNIEKE AWD-TECHNOLOGIE

skip.tertiary.navigation

DE GEAVANCEERDE AWD-VIERWIELAANDRIJVING VAN JAGUAR

Toen ze op zoek gingen naar vierwielaandrijving voor hun wagens, namen de ingenieurs van Jaguar elk systeem onder loep dat op de markt beschikbaar was. Geen enkel kon echter de unieke Jaguar-rijbeleving bieden. Daarom ontwikkelden ze zelf de AWD-vierwielaandrijving met IDD (Intelligent Driveline Dynamics) van Jaguar.

HET UNIEKE INTELLIGENT DRIVELINE DYNAMICS (IDD)

De unieke, automatisch inschakelende AWD-vierwielaandrijving van Jaguar is beschikbaar voor de iconische F-TYPE, de bekroonde berlines XF en XE, en de F-PACE, de performance SUV van Jaguar. Het systeem werd specifiek ontwikkeld om van rijden met een sportwagen een nog intensere beleving te maken in alle weersomstandigheden en op elke ondergrond. De AWD-vierwielaandrijving met IDD heeft twee belangrijke kenmerken die, wanneer ze worden gecombineerd, het systeem onderscheiden van elk ander systeem.

AUTOMATISCH INSCHAKELENDE VIERWIELAANDRIJVING

Een belangrijk aspect van het legendarische rijgedrag van Jaguars is het dynamische rijgevoel dat hun achterwielaandrijving biedt. De AWD-vierwielaandrijving met IDD van Jaguar handhaaft dat rijkarakter door sterk de nadruk te leggen op de achterwielen. In normale rijomstandigheden gaat 90% van het vermogen naar de achterwielen. Bij vol accelereren op droog wegdek kan dat zelfs oplopen tot 100%. Wanneer het systeem vaststelt dat meer koppel nodig is aan de voorwielen, leidt het de exacte hoeveelheid motorkoppel af om de tractie te handhaven, maar wel nog altijd in balans met het vereiste aspect van sterke prestaties. Wanneer de omstandigheden zich normaliseren, wordt het koppel weer naar de achterwielen gestuurd.

ANTICIPEREND, NIET CORRIGEREND

Anders dan bij andere AWD-systemen kan het IDD tractieverlies voorspellen in plaats van er enkel op te reageren. In zulke gevallen brengt het systeem preventief koppel over naar de wielen met de beste grip om het rijplezier te vrijwaren.
De AWD-vierwielaandrijving met IDD is de enige die dat kan, met een grotere stabiliteit, meer vertrouwen en een sterkere wegbeheersing in alle omstandigheden als resultaat.

IN EEN FRACTIE VAN EEN SECONDE

De AWD-vierwielaandrijving met IDD van Jaguar is altijd actief en registreert continu alle krachten die inwerken op de wagen. 100 keer per seconde verzamelt het systeem informatie over de snelheid en tractie van elk wiel, de ophanging, het stuur, de remmen, en de draaihoek van de wagen. Op basis van al die informatie bepaalt het IDD met behulp van geavanceerde algoritmes of de wagen tractie kan verliezen, en bij welk wiel of welke wielen dat zal gebeuren. Nog voordat gripverlies optreedt, wordt dan vermogen afgeleid naar de wielen met de beste tractie voor een ogenblikkelijke, moeiteloze wegbeheersing.

ELEKTROHYDRAULISCHE TECHNOLOGIE

Het systeem leidt koppel af van de ene naar de andere as met behulp van een meervoudige natteplaatkoppeling, die wordt aangestuurd door een centrifugale elektrohydraulische actuator. De technologie brengt de exact vereiste hoeveelheid koppel over in niet meer dan 100 milliseconden. Zelfs 100% van het vermogen van de achterwielen naar de voorwielen sturen neemt niet meer dan 165 milliseconden in beslag en gebeurt volledig naadloos. Alles wat de bestuurder ervan merkt, is een schitterend rijgedrag in omstandigheden waarin elke andere wagen het lastig krijgt. Het hydraulische systeem heeft als bijkomend voordeel dat het minder onderhevig is aan mechanische slijtage en dus minder onderhoud vergt dan andere systemen.

VOLLEDIG GEÏNTEGREERDE SYSTEMEN

De AWD-vierwielaandrijving met IDD van Jaguar werkt niet als een losstaand element. Ze is volledig geïntegreerd in alle andere systemen die de stabiliteit en de tractie aansturen, zoals het ABS, de elektronische stabiliteitscontrole en het Torque Vectoring by Braking. Het systeem roept de hulp in die het nodig heeft, wanneer het die nodig heeft, om de wagen precies te laten reageren zoals de bestuurder dat wil.

ADAPTIVE SURFACE RESPONSE

Jaguar ontwikkelde extra technologie die parallel met het IDD-systeem actief is. Adaptive Surface Response herkent verschillende situaties met beperkte grip, zoals modder, ijs, grind en sneeuw, en zorgt in die omstandigheden voor de ideale koppelverdeling.

De berlines met AWD van Jaguar, de XF en de XE, schakelen automatisch tussen twee rijmodi voor verschillende ondergronden. De SUV met AWD van Jaguar, de F-PACE, heeft nog een derde rijmodus die de tractie in diepe sneeuw of lastig grind optimaliseert. Adaptive Surface Response bepaalt continu de beste manier om u in beweging te houden, wat de ondergrond ook is.

TOONAANGEVENDE AWD-VIERWIELAANDRIJVING

De AWD-vierwielaandrijving met IDD van Jaguar werd technisch ontwikkeld als het beste AWD-systeem voor sportieve wagens. Het past zich constant aan om een optimale balans te creëren tussen grip en prestaties. Met technologie die een laag gewicht koppelt aan beperkte onderhoudsbehoeften, biedt het systeem u de efficiëntie van achterwielaandrijving in normale rijomstandigheden, gecombineerd met de stabiliteit van vierwielaandrijving wanneer die nodig is. Het kan tractieverlies voorspellen en preventief ingrijpen, en daardoor sterke prestaties altijd als prioriteit stellen. Iets wat Jaguars altijd al hebben gedaan.