INVESTERING VAN 15 MILJARD POND
IN DE TOEKOMST VAN MODERNE LUXE

Jaguar Land Rover Electric Propulsion Manufacturing Centre

JLR heeft grootse plannen aangekondigd om zijn transitie tot ‘s werelds meest toonaangevende fabrikant van moderne luxewagens te versnellen. Zo maakte het bekend dat de fabriek in het Engelse Halewood een zuiver elektrische productievestiging zal worden, en dat de architectuur voor middelgrote SUV’s van de volgende generatie (Electrified Modular Architecture, EMA) voortaan zuiver elektrisch zal zijn. Er werd zelfs een tipje van de sluier opgelicht over het eerste totaal nieuwe Jaguar model sinds de I-PACE, geïntroduceerd in 2018.

In het JLR Centre in Gaydon bevestigde Chief Executive Officer Adrian Mardell opnieuw het engagement van de onderneming voor zijn Reimagine-strategie. Die zal de onderneming tegen 2030 herpositioneren als constructeur van elektrische, moderne luxewagens.

Adrian Mardell, CEO van JLR: “Twee jaar geleden lanceerden we onze Reimagine-strategie, en sindsdien hebben we reeds aanzienlijke vooruitgang geboekt. Onder andere hebben we met de Range Rover en Range Rover Sport twee nieuwe, alom geprezen, modellen gelanceerd. Deze voegen zich bij de Defender-familie, waarvoor een recordvraag is. Daarin zijn we geslaagd ondanks de pandemie en de halfgeleider tekorten, terwijl we met succes de productie van onze meest winstgevende modellen hebben weten op te drijven voor een positieve afsluiting van het derde kwartaal.

Vandaag kondig ik met trots aan dat we ons elektrificeringstraject versnellen door een van onze fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en onze middelgrote luxe-SUV van de volgende generatie zuiver elektrisch te maken. Deze investering stelt ons in staat om onze elektrische toekomst van moderne luxe waar te maken, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en opnieuw ons engagement te bevestigen om tegen 2039 nettokoolstofvrij te zijn.”

Een investering in de generatie van de toekomst

JLR zet meer voorname stappen in zijn Reimagine-strategie. Later dit jaar worden de orderboeken geopend voor de volledig elektrische Range Rover die in 2024 op de markt komt. Het eerste model van de volgende generatie middelgrote luxe-SUV’s, verwacht in 2025, wordt eveneens een volledig elektrisch lid van de Range Rover familie.

Daarnaast kiest Jaguar Land Rover voortaan voor een House of Brands-benadering. Dit betekent dat Jaguar als merk niet langer zij aan zij zal staan met Land Rover, maar met de afzonderlijke merken Range Rover, Defender en Discovery. Deze aanpak maakt het mogelijk om de unieke karakters van deze verschillende families te benadrukken.

Jaguar heruitgevonden

Er werd zelfs informatie prijsgegeven over het eerste totaal nieuwe model van Jaguar: de eerste van drie heruitgevonden Jaguars wordt een vierdeurs GT, die zal worden gebouwd in Solihull in de West Midlands (Verenigd Koninkrijk) op basis van een eigen, unieke architectuur, JEA genaamd. Het wordt de krachtigste Jaguar tot nu toe, met een actieradius tot 700 km en prijzen vanaf circa £ 100.000. Meer details over de nieuwe vierdeurs GT Jaguar worden later dit jaar bekendgemaakt, voordat hij in 2024 op geselecteerde markten aan klanten zal worden aangeboden om in 2025 te worden geleverd.

Professor Gerry McGovern, OBE: “We hebben Jaguar grondig heruitgevonden als modern luxemerk. De sleutel tot de transformatie van Jaguar is dat de ontwerpen uitstralen dat ze nergens een kopie van zijn.”

Adrian Mardell, CEO van JLR: “Met de zuiver elektrische Range Rover, evenals de eerste van drie adembenemende heruitgevonden elektrische Jaguar-modellen die in 2025 op de markt komen, stappen we een ongelooflijk opwindend nieuw tijdperk binnen voor JLR als moderne luxeonderneming.”

De industriële voetafdruk in het Verenigd Koninkrijk

Naast de fabriek in Halewood krijgt ook het Engine Manufacturing Centre van JLR in het Britse Wolverhampton een elektrische toekomst. In plaats van de huidige Ingenium-verbrandingsmotoren zullen hier aandrijvingen en batterijpakketten worden geproduceerd voor de volgende generatie elektrische wagens van JLR. Het zal zodoende niet langer Engine Manufacturing Centre heten, maar Electric Propulsion Manufacturing Centre. Bovendien werd bevestigd dat de persfaciliteiten van Castle Bromwich, waar koetswerkonderdelen worden geperst, zullen worden uitgebreid.

Duidelijk is dat de aangekondigde veranderingen zeer ingrijpend zijn, en van gigantische proporties voor een bedrijf als JLR, dat wereldwijd actief is. Verstandige, substantiële investeringen in de juiste bedrijfstakken bieden echter meer dan genoeg mogelijkheden om de komende vijf jaar échte veranderingen te bewerkstelligen. De motivatie om door te gaan is dan ook groot, des te meer omdat de eerste resultaten van de Reimagine-strategie langzaam tastbaar en zichtbaar worden. Dat blijkt wel uit de succesvolle aankondiging van de allereerste ‘reimagined’ Jaguar van de toekomst.