KEUZE UIT VERSCHILLENDE MOTOREN
Wij bieden een programma benzine- en dieselmotoren, maar wellicht weet u niet welke de juiste is voor u. Uit ons aanbod motoren past er altijd wel een bij uw lifestyle en bij het type ritten en reizen dat u maakt.
WELK TYPE BESTUURDER BENT U?
BELANGRIJKSTE FEITEN
TECHNISCH WOORDENBOEK
-
Stikstofoxide is een gas dat de luchtkwaliteit beïnvloedt.
-
Koolstofdioxide is een gas dat bijdraagt aan het opwarmen van de aarde.
-
Fijnstof: vaste en vloeibare deeltjes die in uitlaatgassen zweven en de luchtkwaliteit beïnvloeden.
-
Euro 5-norm vanaf september 2009 – introductie van de partikelfilter.
-
Euro 6-norm vanaf september 2014 – introductie van het SCR-systeem (selectieve katalytische reductie).
-
Dieselemissievloeistof (beter bekend als AdBlueTM) - oplossing die wordt ingespoten in het uitlaatsysteem om de emissie van NOX te verlagen.
-
De dieselpartikelfilter verwijdert 99,9% van alle deeltjes, zodat deze niet de uitlaat verlaten.
-
Selectieve katalytische reductie is een actief uitlaatgasnabehandelingssysteem dat de NOX-emissies verlaagt.
-
New European Driving Cycle – een laboratoriumtest die wordt gebruikt om voertuigemissies te meten, mede voor het bepalen van belastingbeleid.
-
Real World Driving Emissions - Vernieuwde wetgeving voor EU6-emissies die de werkelijke rijomstandigheden moet simuleren.
-
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) is het nieuwe proces dat is ingegaan in 2017. Hiermee worden brandstof- en energieverbruik, actieradius en emissies gemeten. WLTP vervangt NEDC (New European Driving Cycle), de rijcyclus die voorheen werd gebruikt om het brandstofverbruik en de emissies van personenauto's in Europa te meten. Deze is ontwikkeld om resultaten te verkrijgen die het brandstofverbruik onder werkelijke rijomstandigheden beter benaderen. Er worden auto's getest die zijn uitgerust met opties en er gelden een zwaardere testprocedure en rijprofiel. De resultaten van de twee testmethoden verschillen omdat de auto's op een andere manier worden getest, niet omdat de prestaties zijn afgenomen.
-
Lage-EmissieZone (LEZ) – stedelijke gebieden waarbinnen moet worden betaald voor oudere voertuigen die niet beantwoorden aan bepaalde uitstootnormen
MEER INFORMATIE